شوخی ظریف حسن روحانی رییس‌جمهور برای وابستگی ترامپ به ایران، با نقل قولی از داماد او سر میز صبحانه: «پنیری که میخوری ایرانی است» پیشنیه دقیق و معتبری دارد، چنانچه ایسنا در تاریخ ۹ اسفند ۹۵ در گزارشی از صادرات پنیر کاله به امریکا خبر داد بود. در آن خبر آمده بود که با مهر تایید سازمان‌های FDA، USDA و گمرک آمریکا و همراهی‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر جهادکشاورزی، برای نخستین بار در تاریخ صنایع غذایی؛ پنیر ایرانی رسما به آمریکا صادر شد. 

این خبر به نقل از غلامعلی سلیمانی، رییس هیات‌مدیره گروه صنعتی «سولیکو» در رسانه‌ها منتشر و در آن تصریح شد: نخستین محموله لبنیات ایرانی شامل هشت نوع پنیر شرکت کاله به آمریکا صادر شده و علاوه و بر لس‌آنجلس در فروشگاه‌های ایالت‌های واشنگتن، شیکاگو، نیویورک، بوستون و هیوستن با استقبال آمریکایی‌ها مواجه شده است.

نکته جالب توجه درباره این صادرات منحصر به فرد، استقبال آمریکایی‌ها از پنیر ایرانی بود به طوری که به فاصله کمی از ارسال اولین محموله، محموله دوم صادراتی پنج برابر محموله اول راهی آمریکا شد؛ کشوری که بزرگ‌ترین تولیدکننده لبنیات دنیا به شمار می‌رود. به اعتقاد کارشناسان، مهر تایید سازمان‌های FDA ، USDA و گمرک آمریکا بر پنیرهای صادراتی کاله نشانه تکنولوژی تولید مناسب و کیفیت بالای این محصولات است.

صادرات پنیر به امریکا در حالی رخ می‌دهد که ایران روزگاری وارد کننده بزرگ پنیر بود و با این موفقیت می‌توان گفت با تولید محصول کیفی و همچنین رفع موانع دست و پاگیر اداری و تجاری می‌توان ایران را به صادر کننده فرآورده‌های لبنی مانند پنیر که مصرف سرانه بالایی در کشورهای غربی دارد، تبدیل کرد.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.