خبرگزاری فرانسه گزارش داد، این برنامه حدود ۴۲ هزار مهاجر از اریتره‌ و سودان را که در سرزمین‌های اشغالی به سر می‌برند و پناهندگی آنان پذیرفته نشده، هدف قرار داده بود.

یک منبع آگاه وابسته به دولت رژیم صهیونیستی اظهار کرد، مشاوران حقوقی دولت پس از آن که کشورهای در نظر گرفته شده، پذیرش این مهاجران را رد کردند، دادگاه عالی را از لغو این برنامه مطلع کرد.

این مشاوران در بیانیه‌ای اظهار کردند: در این شرایط احتمال جابه‌جایی این مهاجران به یک کشور سوم، دیگر ممکن نیست.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی پیش از این رواندا را به عنوان کشور پذیرنده این مهاجران معرفی کرده بود. اوایل ماه جاری نیز اوگاندا اظهار کرد، طرح پیشنهادی برای پذیرش این مهاجران را بررسی می‌کند.

برنامه بازگرداندن این مهاجران، موجی از انتقادات را از جانب آژانس پناهجویان سازمان ملل، بازماندگان هولوکاست و بخشی از جامعه مدنی اسرائیل در پی داشت.

دولت رژیم صهیونیستی برنامه‌ای را اعلام کرد که بر اساس آن به مهاجران ۳۵۰۰ دلار پول و فرصت ترک کشور داده می‌شد و در غیر این صورت آنان با حبس و در نهایت اخراج روبه‌رو می‌شدند.

نتانیاهو در اوایل ماه آوریل با لغو این برنامه موافقت کرد و گفت، به موجب توافق جدیدی با سازمان ملل، ۱۶ هزار مهاجر می‌توانند به "کشورهای توسعه‌یافته‌ای همچون کانادا، آلمان و ایتالیا" منتقل شوند و دولت نیز در ازای آن به همین تعداد پناهجو اقامت می‌دهد.

نتانیاهو اما چند ساعت پس از این اظهارات و بعد از آن که جناح راست او را تحت فشار قرار داد، این برنامه را لغو کرد.

مدتی پس از انتشار اخبار لغو این برنامه، نتانیاهو در توییتر خود نوشت، به وزیر داخلی دستور داده که فورا روش‌هایی را برای حل این مشکل در نظر بگیرد.

حضور مهاجران در اسرائیل به یک مساله سیاسی جدی تبدیل شده و نتانیاهو در حال حاضر نیز در پی تحقیقات پرونده اختلاس تحت فشار شدیدی قرار دارد.

او بارها گفته است که آنان "پناهجو نیستند بلکه جاسوسان غیرقانونی هستند".

در حدود ۲۰۰ مهاجر به دنبال رای دادگاه عالی رژیم صهیونیستی در اواسط ماه آوریل به دلیل عدم ترک سرزمین‌های اشغالی بازداشت شده‌اند.

عالی‌ترین مقام قضایی اسرائیل به دلیل ناتوانی دولت در دست یافتن به توافقی با کشور سوم برای پذیرش این مهاجران، دستور آزادی آن‌ها را صادر کرده است.

گروه‌های مدافع حقوق بشر در سرزمین‌های اشغالی دولت را به خاطر سیاستش در خصوص مهاجران و رفتارش با آفریقایی‌های پناهجو محکوم کرده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل نیز از لغو این طرح استقبال و در خصوص ادامه اجرای اخراج "داوطلبانه" ابراز نگرانی کرد.

این سازمان نظارتی در بیانیه‌ای اظهار کرد: تل‌آویو هنوز طرحی را که بازگشت داوطلبانه می‌داند، ادامه می‌دهد ولی در واقع هیچ اقدامی داوطلبانه صورت نمی‌گیرد. این دولت تحت فشار خواهد ماند تا انتقال این مهاجران به کشوری که در آن با خطر جدی نقض حقوق بشر مواجه خواهند بود، صورت نگیرد.

سازمان ملل اریتره را به جرایم "گسترده و سیتماتیک" در نقض حقوق بشر متهم کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.