دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مدعی شد اگر ایران برنامه هسته ای خود را از سر بگیرد با مشکلاتی به مراتب بزرگتر روبرو می شود.

رئیس جمهور آمریکا پس از دیدار با همتای فرانسوی در کاخ سفید گفت: ما درباره ایران و بسیاری از مسائل دیگر و بیشتر درباره تروریسم گفتگو خواهیم کرد. ما درباره توافقنامه ایران صحبت خواهیم کرد. من می دانم رئیس جمهور مکرون می خواهد درباره این مسئله با من صحبت کند. ما احتمالا درباره توافقنامه پاریس و بسیاری مسائل دیگر نیز صحبت خواهیم کرد. ما وقت زیادی برای گفتگو و بحث نداریم اما سعی می کنیم درباره بسیاری از مسائل صحبت و آنها را حل و فصل کنیم.

ما روابط بسیار ویژه ای داریم و فکر نمی کنم هرگز در تاریخ دو کشور تا این حد روابط نزدیک بوده باشد. تاریخ مشترک ما تاریخی طولانی و زیباست. بنابراین ما درباره مسائل مختلفی گفتگو خواهیم کرد اما توافق ایران یکی از آنها خواهد بود. 

 

خبرنگاری پرسید آیا در نظر دارید در توافق ایران بمانید؟

ترامپ گفت: ما درباره این مسئله صحبت خواهیم کرد و ببینیم چه خواهد شد. مردم نظرات من را درباره این توافقنامه می دانند. توافقنامه ای بسیار بد بود. این توافقنامه هرگز نمی بایست ایجاد می شد. ما می توانستیم توافقنامه ای بهتر داشته باشیم که منطقی باشد. اما توافقنامه ایران توافقنامه ای وحشتناک است. ما صد و پنجاه میلیارد دلار پرداخت کردیم. ما یک میلیارد و هشتصد میلیون دلار پول نقد به ایران دادیم. ما بسته های بزرگ پول نقد به ایران دادیم. آن کار دیوانگی و مضحک بود و نمی بایست هرگز اتفاق می افتاد. در هر حال ما درباره این مسئله گفتگو خواهیم کرد.

ترامپ گفت: فرقی نمی کند کجا بروید، به ویژه در خاورمیانه، ایران در پس مشکلات در هر جایی است، ایران پشت مشکلات در یمن و سوریه است. فرقی نمی کند این مشکلات کجا باشند، ایران پشت آنهاست. اکنون هم متاسفانه روسیه بیشتر و بیشتر دخیل و درگیر این مسائل می شود اما به نظر می رسد ایران پشت هر مشکلی هست. کافی است فقط نگاه کنید و ببینید چه اتفاقی می افتد. هر جایی که جنگجویان هستند، ایران نیز آنجا حضور دارد.

ما اجازه نمی دهیم برخی اتفاقاتی که دارد می افتد، ادامه پیدا کند. توافق ایران یک فاجعه است. آنها موشک آزمایش می کنند. اصلا این آزمایش های موشکی برای چیست. نگاه کنید آنها موشک های بالستیک را آزمایش می کنند. این دیگر چه توافقی است که شما اجازه دارید در هر جایی موشک آزمایش کنید. این دیگر چه توافقی است که (در چارچوب آن) شما درباره یمن و مشکلات دیگری که ما درباره ایران داریم، صحبت نمی کنید. به ویژه نگاه کنید آنها در عراق چه کار می کنند.

تقریبا در هر جایی در خاورمیانه ، ایران پشت مشکلات است. پس این دیگر چه توافقی است که حتی درباره این مسائل صحبت نمی شود. من می دانم که جان کری گفت که نمی خواست در حالی که دارد با ایران توافق می کند، درباره مسائل دیگر صحبت کند. با وجود همه پول هایی که به آنها دادیم، او نمی خواست درباره مسائل دیگر با ایران صحبت کند زیرا به گفته او قضیه خیلی پیچیده بود. به نظر من این راهش نبود که بگوییم چون خیلی پیچیده بود درباره آن صحبت نکردیم. در نتیجه ما این توافقنامه بد را حاصل کردیم. در هر حال ما درباره آن گفتگو خواهیم کرد.

خبرنگاری گفت: ایرانی ها می گویند برنامه هسته ای خود را از سر می گیرند اگر توافقنامه ( نقض شود)..

ترامپ گفت: خواهیم دید. برای آنها از سرگیری خیلی راحت نخواهد بود. آنها قرار نیست چیزی را از سر بگیرند و دوباره آغاز کنند. اگر آنها از سر بگیرند، با مشکلات بزرگی روبرو خواهند شد، مشکلاتی بزرگتر از مشکلاتی که تا کنون داشته اند. اگر آنها برنامه هسته ای خود را دوباره شروع کنند، با مشکلات بزرگی روبرو خواهند شد که بزرگتر از مشکلاتی خواهد بود که قبلا داشته اند

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.