طرح تغییر در برخی از مواد قانون انتخابات ترکیه که توسط نمایندگان حزب حاکم عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی به پارلمان این کشور ارائه شده است، امروز در صحن علنی بررسی و به رأی گذاشته خواهد شد.

بر اساس این طرح، شهروندان ترکیه در صورت معرفی از سوی یکی از احزاب حاضر در مجلس و یا یکی از احزابی که در آخرین انتخابات حداقل ۵ درصد کل آراء را به دست آورده است و همچنین با امضای ۱۰۰ هزار واجد شرایط شرکت در انتخابات می‌توانند کاندیدای ریاست جمهوری ۲۴ ژوئن شوند.

هر یک از کاندیداهای پست ریاست جمهوری که موفق به کسب حداقل نصف به علاوه یک درصد از آرای ماخوذه در انتخابت ۲۴ ژوئن سال ۲۰۱۸ شوند به عنوان رئیس جمهوری ترکیه انتخاب خواهد شد و در صورتی که هیچ یک از نامزدها موفق به کسب حدنصاب نشوند، دو کاندیدایی که موفق به کسب بیشترین میزان آراء شده اند به دور دوم انتخابات راه خواند یافت.

تاریخ پیش بینی شده برای برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه ۸ ژوئیه ۲۰۱۸ است.

بر این اساس، رأی گیری از شهروندان ترک مقیم خارج پیش از برگزاری انتخابات در داخل کشور صورت خواهد گرفت.

بر این اساس، هیچ نامزدی حق کاندیداتوری همزمان برای انتخابات ریاست جمهوری و نمایندگی پارلمان را نخواهد داشت.

انتخابات ریاست جمهوری و مجلس ترکیه هر ۵ سال و به صورت همزمان برگزار خواهد شد.

همچنین براساس پیش نویس قانون انتخابات جدید ترکیه شمار نمایندگان پارلمان از ۵۵۰ تن به ۶۰۰ نماینده و حداقل سن کاندیداتوری در نمایندگی پارلمان ترکیه از ۲۵ سال به ۱۸ سال کاهش خواهد یافت.

پیش نویس طرح قانون جدید انتخابات ترکیه تا ساعاتی دیگر در صحن علنی بررسی خواهد شد.

لازم به ذکر است، ۲۹ فروردین ماه سال جاری رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که با برگزاری انتخابات  زودهنگام در این کشور در ۲۴ ژوئن مصادف با سوم تیرماه موافقت کرده است.

بر این اساس، رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی و ریاست جمهوری در این کشور در ۲۴ ژوئن برگزار می شود.

اردوغان علام کرد: روند قانونی برگزاری انتخابات فورا آغاز می‌شود. شورای عالی انتخابات نیز آمادگی‌ها برای برگزاری انتخابات را شروع خواهد کرد.

این تصمیم پس از نشست رئیس جمهوری ترکیه و رئیس حزب حاکم عدالت و توسعه این کشور با دولت باغچه‌لی رئیس حزب حرکت ملی‌ در مجتمع ریاست جمهوری در آنکارا اعلام شده است.

گفتنی است، باغچه‌لی چند روز پیش و در یک سخنرانی در نشست حزب خود پیشنهاد برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری و پارلمان ترکیه در ۲۶ آگوست سال جاری را داده بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.