دویچه وله، هایکو ماس گزارش داد، وزیر خارجه آلمان در حاشیه نشست جی ۷ در کانادا درباره انتخابات ترکیه اظهار نظر کرد و گفت که کارزار انتخاباتی سیاستمداران خارجی در خاک آلمان ممنوع است.

ماس تاکید کرد: «موضع ما کاملا واضح است. در انتخاباتی که سه ماه دیگر در خارج برگزار می‌شود قرار نیست در داخل آلمان کارزار انتخاباتی آن انجام گیرد.»

وزیر خارجه آلمان همچنین گفت که این ممنوعیت برای همه است و هیچ فرقی هم نمی‌کند که سیاستمداران از کدام کشور آمده باشند.

وزیر خارجه آلمان با توجه به اینکه اردوغان اخیر اعلام کرده که در خارج از کشور هم کارزار انتخاباتی انجام خواهد گرفت، امیدوار است تنشی که سال پیش بر سر این موضوع با ترکیه ایجاد شده دوباره تکرار نشود. به نظر وزیر خارجه آلمان این موضوع به نفع هیچ یک از طرفین نبوده است.

ملاقات ماس با چاووش‌اوغلو

قرار است امروز دوشنبه هایکو ماس بعد از نشست وزاری خارجه جی ۷  که در تورنتوی کانادا برگزار شده به نیویورک پرواز کند و در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد شرکت کند.

او در حاشیه نشست نیویورک برای نخستین بار با مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه هم ملاقات خواهد کرد و درباره انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه که قرار است زودتر از موعد مقرر در ۲۴ ژوئن برگزار شود، گفت‌وگو کند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اخیرا در مصاحبه با شبکه خبری ان‌تی‌وی (NTV) اعلام کرد که او در خارج از کشور در یک سالن ورزشی با ظرفیت ۱۰ تا ۱۱ هزار نفر در مقابل شهروندان ترک صحبت خواهد کرد. اردوغان مشخص نکرده است که سخنرانی او در کدام کشور انجام خواهد گرفت.

اما در آلمان بیش از یک میلون ۴۰۰ هزار شهروند ترکیه زندگی می‌کنند که حق رای دارند.  بنابراین بیشترین رای دهندگان ترک در خارج از کشور در آلمان زندگی می‌کنند و برای اردوغان این موضوع اهمیت زیادی دارد.

در همه‌پرسی بر سر اصلاح قانون اساسی ترکیه که در سال پیش برگزار شده بود برخی از کشورهای اروپائی از جمله آلمان مانع سخنرانی سیاستمداران ترکیه شده بودند. این موضوع سبب نارضایتی مقامات ترکیه شد. اردوغان در این ارتباط  آلمان را به "استفاده از روش نازی‌ها" متهم کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.