نام سعید، شهرت مرتضوی، ظاهری نسبتا کوتاه قد با سیاست و قاطعیت خاصی در حرف زدن، تا جایی که طرز حرف زدن او را خبرنگاران خوب به یاد دارند، به ویژه که وقتی تن صدایش بالا می رود لهجه یزدی اش بیشتر خودنمایی می کند.

قاضی مرتضوی، کسی که در جوانی از یزد به تهران آمد و در سال ۸۲ به سمت دادستانی تهران گمارده شد، حدود ۶ سال دادستان تهران بود و سپس به مدت یک سال در سمت معاونت دادستانی کل کشور فعالیت کرد.

اصحاب رسانه او را فراموش نخواهند کرد، چه آنانی که از سوی او دادگاهی شدند و چه کسانی که در دادگاه او شرکت و از جلسات آن گزارش تهیه کردند.

او همان کسی است که هیات منصفه مطبوعات و همچنین روزنامه ها و مطبوعات مختلف در دوره فعالیتش متوقف شدند؛ اما لکه ای که در پرونده کاری اش بیش از همه نمود یافت، جنایت کهریزک بود و با کهریزک بود که معروف تر شد.

با اینکه مصونیت قضایی اش در سال ۸۹ در ارتباط با کشته شدن ۵ تن در بازداشتگاه کهریزک به نام های محسن روح الامینی، محمد کامرانی، امیر جوادی فر، رامین قهرمانی و امیر نجاتی کارگر توسط دادگاه انتظامی قضات لغو و از قضاوت تعلیق شد، اما او در سمت هایی اجرایی به فعالیت خود در کشور ادامه داد و به ریاست ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و به دنبال آن مدیرعاملی سازمان تامین اجتماعی منصوب شد. او در این سازمان هم در مدت کم فعالیتش پرونده قطور و قابل توجهی از خود به یادگار گذاشت.

مرتضوی در نهایت در حکمی، از همه سمت‌های خود معلق و چهار پرونده علیه او به دلیل ماجرای سال ۸۸ بازداشتگاه کهریزک، تشکیل شد.

و اما کهریزک، نام بازداشتگاهی است واقع در شهرری استان تهران که تا نیمه تابستان ۱۳۸۸ ناشناخته بود و در جریان حوادثی که در سال ۸۸ در آن به وقوع پیوست، شهرت جهانی یافت؛ خانواده های پنج کشته شده این بازداشتگاه با طرح شکایتی از سعید مرتضوی او را پا میز محاکمه کشاندند تا به او بگویند شما در دادگاه عدل محاکمه می شوی و دستگاه قضایی تبعیضی بین افراد قائل نمی شود.

سازمان قضایی نیروهای مسلح در آن زمان (سال ۸۹) در گزارش خود از آمریت و مشارکت در گزارش خلاف واقع در خصوص علت و نحوه درگذشت سه‌ متهم بازداشتی خبر داده ‌بود و به همین دلیل مرتضوی و دو قاضی دیگر مرتبط با کهریزک از فعالیت قضایی به طور کامل برکنار شدند.

اما گزارش خلاف واقع چه بود؟ منظور از گزارش خلاف واقع، گزارشی بود که مرتضوی علت مرگ محسن روح الامینی، محمد کامرانی و امیر جوادی فر را بیماری مننژیت اعلام کرده بود، اما مجلس موضوع را پیگیر شد و دریافت کهریزک برخلاف ادعای دادستان وقت تهران از مساحت کم، نبود تهویه، فقدان آب و غذای مناسب رنج می برد و بازداشت شدگان از شنیدن فحش‌های رکیک و کلاغ‌ پررفتن و ضرب ‌وشتم و همجواری با اراذل ‌و اوباش و تحقیرشدن شکایت دارند.

رهبر معظم انقلاب از بازداشتگاه کهریزک به عنوان جایی که در آن «جنایت» روی داد و آبروی نظام را در جهان برده است، یاد کردند و خواستار بسته شدن این بازداشتگاه شدند که در نهایت چنین شد و بازداشت شدگان به اوین منتقل شدند.

مرتضوی با رفتن به مجلس با ارائه گزارشهای متعدد سعی داشت خود را بی گناه جلوه دهد، اما هیچ یک از اظهارات و اقداماتش برای او مصونیت نیاورد. پرونده او در اسفند سال ۹۱ مورد رسیدگی قرار گرفت؛ حکم بدوی اش به اتهام معاونت در «قتل»، «مشارکت در بازداشت غیرقانونی» و «معاونت در تنظیم گزارش خلاف واقع»، صادر شد، این حکم پرداخت ۲۰۰ هزار تومان جریمه نقدی و ۶ ماه حبس تعلیقی بود که با اعتراض خانواده‌های شاکیان و متهمان به دیوان عالی کشور رفت.

سعید مرتضوی در دو موضوع دیگر هم خبرساز شد، یکی پخش فیلمی از جلسات ملاقات دو نفره او و «فاضل لاریجانی» از سوی رئیس دولت وقت در مجلس و دیگری فروش شرکت های زیرمجموعه سازمان تامین اجتماعی به «بابک زنجانی».

سال ۹۲ دولت دهم پایان یافت، اما رسیدگی به اتهامات سعید مرتضوی نه تنها پایان نیافت بلکه وارد مرحله جدیدی شد و احضاریه های متعددی برای او فرستاده می شد.

سعید مرتضوی در نهایت آذر سال ۹۶ در شعبه ۲۲ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به دو سال حبس قطعی محکوم شد و حکم جلب او برای اجرای رأی صادره در دهم اسفند همین سال صادر شد، اما سعید مرتضوی در دسترس نبود تا برای اجرای حکم به زندان فرستاده شود.

اظهارات چندی پیش حجت الاسلام محسنی اژه ای معاون اول و سخنگوی قوه قضاییه در دانشگاه علوم پزشکی مشهد مبنی بر اینکه حکم جلب مرتضوی صادر شده، اما در دسترس نیست، بر خانواده های کشته شدگان گران آمد و انتظارات از دستگاه قضا بالا گرفت.

از آن روز موضوع بود و نبود مرتضوی به سوژه رسانه ها و شبکه های اجتماعی تبدیل شد، تا اینکه تقریبا نیمه شب شنبه همین هفته برخی کانال ها و گروه های تلگرامی مطلبی با مضمون بازداشت سعید مرتضوی در شهر ری را منتشر کردند.

این خبر به سرعت در شبکه های اجتماعی دست به دست شد و برخی پایگاه های خبری و خبرگزاری ها هم با گفت وگو با منبعی آگاه، تاییدیه هایی از این خبر را گرفتند؛ هر چند این شایعه از سوی دادستانی شهرری تکذیب شد، اما مردم همچنان پیگیر ماجرا بودند.

سرانجام، منابع موثق روز یکشنبه اعلام کردند، سعید مرتضوی صبح این روز در خانه ای در سرخرود مازندران دستگیر و از آنجا برای اجرای حکم دوسال حبس، روانه اوین شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.