آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در مصاحبه با کانال یک اسرائیل که امروز یکشنبه پخش شد گفت: من می‌توانم نگرانی قابل ملاحظه اسرائیل درباره آنچه را که ایران انجام می‌دهد، درک کنم. ما فقط درباره چگونگی رفع این تهدید اختلاف نظر داریم.

وی ادامه داد: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل معتقد است که توافق هسته ای بین ایران و غرب، آن امنیتی را که وی برای اسرائیل می‌خواهد تامین نمی‌کند. ما این اعتقاد را داریم که چارچوب موجود، هر چند که کامل نیست، اما به نبود هیچ توافقی ارجحیت دارد.

مرکل ادامه داد: ما به گفتگو در این زمینه ادامه خواهیم داد. آلمان بسیار مراقب خواهد بود تا توافق هسته‌ای حفظ شود.  

صدر اعظم آلمان گفت: صرف پایبندی ایران به برجام، نگرانی دیگر را رفع نمی‌کند. ما درباره برنامه موشکی بالستیک ایران بسیار نگران هستیم. به همین دلیل است که ما گفتگو می‌کنیم، همچنین با انگلیس، فرانسه و آمریکا درباره این موضوع [گفتگو می‌کنیم].  

وی در خصوص دلیل عدم مشارکت آلمان در حمله موشکی به سوریه گفت: ما تقسیم کار داریم. کارهایی هستند که کشورهایی مانند فرانسه، انگلیس و آمریکا انجام می‌دهند، مثل همین نمونه. کارهای دیگری هم هستند که آمریکا و کشورهای دیگر برای انجام آن به ما اتکا می کنند، مواردی مانند ماندن در افغانستان. به عنوان مثال، ما در مالی مسئولیت را بر عهده می گیریم... ما گفتیم که این عملیات هم ضروری و هم متناسب بود.

مرکل در ادامه در خصوص انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس، بر راه حل «دو دولت» تاکید کرد و گفت «وضعیت قدس فقط در این بستر می‌تواند تعیین شود. بنابراین، ما سفارتمان را به قدس منتقل نمی‌کنیم.»

صدر اعظم آلمان در پاسخ به اینکه آیا قدس پایتخت آتی فلسطین خواهد بود یا نه، گفت: این دقیقا همان چیزی است که ما نیاز به مذاکره درباره اش داریم. این دقیقا همان مشکل است، و من تمایل داریم که گفتگوهای سیاسی در این خصوص اتفاق بیفتد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.