محمد جواد ظریف که برای شرکت در اجلاس صلح پایدار به نیویورک سفر کرده است، در گفت و گو با شبکه سی بی اس این مطلب را بیان کرد.

از آنجا که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا قرار است در ۱۲ ماه مه تصمیم خود را درباره برجام اعلام کند و پیش از این هم گفته بود که او دیگر اسقاط تحریم های مربوطه را تمدید نخواهد کرد، خبرنگار سی بی اس گفت و گوی خود را درباره این توافق بین المللی شروع کرده است که بخش مربوط به برجام در این گفت و گو به شرح زیر است:

سوال: اگر ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در ماه آینده از برجام خارج شود، پاسخ ایران چه خواهد بود ؟

ظریف: خب، همان طور که می دانید، طی 14 - 15 ماه از زمانی که ترامپ به عنوان رئیس جمهوری فعالیت دارد، در واقع در توافق نبوده است. او و دولتش هر گونه اقدامی را برای این که ایران از نظر اقتصادی منفعتی از این توافق نبرد، انجام داده اند. بنابراین اگر تصمیم ترامپ برای خروج از توافق به صورت رسمی اعلام شود، ایران تصمیماتی را خواهد گرفت که برای برجام و خارج آن آماده شده است.

سوال: این یک توافق هسته ای است.

ظریف: ایالات متحده به روی میز بودن همه گزینه ها عادت دارد.

سوال: بنابراین همه گزینه ها برای ایران نیز روی میز است. شما گفتید که اگر ایالات متحده خارج شود، نتیجه آن &#۳۹;ناخوشایند&#۳۹; خواهد بود. منظورتان چیست؟

ظریف: خب، اول از همه، به انزوای ایالات متحده در جامعه بین المللی منجر خواهد شد. دلیلی که ترامپ رئیس جمهوری از این توافق در 15 ماه گذشته خارج نشده است بر خلاف این واقعیت که او این قرارداد را دوست نداشت، این واقعیت است که همه به دولت توصیه کرده اند که این یک توافق دوجانبه بین ایران و آمریکا نیست و از بین رفتن آن، از سوی جامعه بین الملل به عنوان نشانه ای از این که ایالات متحده شریک قابل اعتماد در جامعه بین المللی نیست، دیده می شود. بنابراین از منظر حضور ایالات متحده در جامعه بین المللی برای آمریکا- واکنش جامعه بین الملل خوشایند نیست و همانطور که گفتم ایران گزینه های زیادی دارد و این گزینه ها خوشایند نیست.

سوال: خوشایند نیست، اما اگر ایالات متحده از قرارداد هسته ای خارج شود، ایران به شرایط آن ادامه می دهد؟ از آنجا که شما می گویید دیگر امضا کنندگان این توافق یعنی روسیه، چین و قدرت های اروپایی حضور دارند.

ظریف: همانطور که گفتم ایران گزینه های زیادی دارد. اما اگر مزایای این توافق برای ایران کاهش یابد، هیچ دلیلی وجود ندارد که ایران در این توافق باقی بماند. از آنجا که برای ما یک توافق یکجانبه پذیرفتنی نیست.

سوال: اگر ایالات متحده و متحدان آن درباره برخی نگرانی های ترامپ نگران به توافق برسند. آیا شما آن را می پذیرید؟

ظریف:نه، آنچه که برای اروپایی ها مهم است، آوردن ترامپ به اجرای این توافق است چرا که ایران این توافق را اجرا کرده است. این ایالات متحده بوده است که به تعهداتش عمل نکرده است..

سوال: برای این که شما فکر می کنید تحریم ها هنوز بر ایران تاثیر می گذارند؟

ظریف: توجه داشته باشید که ترامپ بسیار واضح گفته است که سعی دارد شرکای اقتصادی ما را از کار با ایران منصرف کند و این نقض آشکار این توافق است. بنابراین من فکر می کنم اگر اعضای اروپایی توافق هسته ای(E3) بخواهند کاری انجام دهند این است که این توافق را پایدار سازند. پایدار سازی این توافق هم توجه به درخواست های اضافی آمریکا نیست بلکه این است که ایالات متحده را به انجام تعهدات خود تحت برجام وادار سازند.

 

سفر مکرون و مرکل به واشنگتن

 

سوال: رئیس جمهوری آمریکا می گوید که می خواهد قرارداد را اصلاح کند. هفته آینده رئیس جمهوری فرانسه و پس از آن صدر اعظم آلمان را در اینجا خواهیم داشت که می خواهند برای برطرف کردن نگرانی های ترامپ، کارهایی انجام دهند. آنها می توانند حل کنند. آیا فکر می کنید احتمال دارد این توافقنامه بین المللی نجات یابد؟

ظریف: حفظ این توافق از طریق اجرای آمریکا به تعهداتش انجام می شود در غیر این صورت به جامعه بین المللی نشان خواهد داد که شما نمی توانید با ایالات متحده موافقت کنید و آن را بپذیرید - امیدوارم رعایت شود.

سوال: همانطور که گفتید، به نظر شما ترامپ پیش بینی پذیر و اعتماد نشدنی است. آیا شما می گویید اگر این توافق از بین برود، هیچ قدرتی همچون کره شمالی یا دیگران، به توافقی نخواهند رسید؟

ظریف: کشورها تصمیم های خودشان را می گیرند، اما بدیهی است که اگر ایالات متحده این پیام را به جامعه بین المللی ارسال کند، این یک سابقه بسیار بد خواهد بود که طول و یا مدت هر توافقی به مدت زمان ریاست جمهوری بستگی دارد. این بدان معناست که هرکسی قبل از شروع مذاکره با ایالات متحده حداقل دو بار فکر کنند. از آنجا که مذاکرات شامل داد و ستد است، برای کسی پسندیده نیست که بدهند اما گرفتنشان تنها موقتی باشد.

سوال: به نظر می رسد که شما می گویید به حرکت ترامپ نگاه می کنید که در ۱۲ ماه مه چه می کند، اگر او دوباره تحریم ها را بازگرداند، شما بر اساس پیامدهای آن تصمیم می گیرید.

ظریف: نه، ما تعدادی گزینه برای خودمان قرار داده ایم و این گزینه ها آماده هستند، از جمله گزینه هایی که شامل ادامه دادن فعالیت هسته ای ما با سرعت بسیار زیاد است، همه آنهایی که در توافق پیش بینی شده اند، گزینه هایی که آماده اجرا هستند و تصمیم های ضروری که در خور تصمیم ترامپ اتخاذ می کنیم.

سوال: شما برنامه هسته ای خود را باز خواهید گرداند اگر ترامپ تحریم ها را بازگرداند، حتی اگر بقیه جهان بخواهند که این کار را نکنید؟

ظریف: بدیهی است که بقیه دنیا نمی توانند از ما بخواهند به طور یک جانبه و یک طرفه توافقی را اجرا کنیم که قبلا فسخ شده است.

 

دیدار ایران و آمریکا

 

سوال:رئیس جمهوری آمریکا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل خواست تا با رئیس جمهوری شما دیدار داشته باشد و ایران گفت نه.

ظریف: او سخنرانی بسیار منفی و توهین آمیز را در ابتدای مجمع عمومی انجام داد و همان حال خواستار نزدیک شدن به ما بودند، ما معتقدیم که اولین الزام برای هر نشست دو جانبه، احترام متقابل است و اگر رئیس جمهوری آمادگی تمرین این احترام متقابل را نداشته باشد، پس آن جلسه هیچ نتیجه مثبتی ایجاد نخواهد کرد.

سوال: آیا اکنون راه برای دیدار بین این دو مقام باز است؟ منظورم این است که آنها باید درباره اختلاف نظرهای مربوط به توافق هسته ای گفت و گو داشته باشند.

ظریف: مدیران ما در توافق هسته ای با یکدیگر دیدار می کنند، ما باید ببینیم آیا نتایج مثبت لازم را خواهد داشت.

سوال: رئیس جمهوری روحانی در مورد رئیس جمهوری ترامپ چه فکر می کند؟

ظریف: باید از او بپرسید.

سوال: آیا او فکر می کند که می تواند به او اعتماد کند؟

ظریف: من فکر می کنم جامعه بین المللی متوجه شده است که ایالات متحده تحت این مدیریت در مسیر انجام تعهدات خود نیستند. بنابراین نتیجه می دهد که ایالات متحده آمریکا زیاد اعتماد شدنی نیست.

پمپئو و بولتون

 

سوال: درباره مدیران ترامپ صحبت کردید، مایک پمپئو رئیس سیا وقتی که در کنگره بود علیه توافق هسته ای صحبت می کرد، او خیلی به ترامپ نزدیک است، اکنون او نامزد وزارتخارجه است؛ آیا واقعا شما نامزدی او را به عنوان پایان توافق هسته ای می دانید؟

 

ظریف:ایالات متحده نشانه های زیادی اعم از انتصاب ها و بیانیه ها فرستاده است که به ما و جامعه بین المللی نشان می دهد که ایالات متحده در مورد تعهدات بین المللی خود جدی نیست.

سوال: اگر مایک پمپئو به عنوان وزیر خارجه تایید شود، دیپلمات بلندپایه آمریکایی و همتای شما خواهد بود. آیا می توانید با او کار کنید؟

ظریف: همانطور که گفتم، الزام هرگونه مشارکت بین المللی احترام متقابل است. باید صبر کنیم و ببینیم.

سوال: برنان: شما باید صبر کنید و ببینید. شما قبلا مایک پمپئو را ملاقات نکردید؟

ظریف: نه دیدار نکرده ام، نه.

سوال:آیا فکر می کنید او می تواند دیپلماتی باشد که بتوان با او مذاکره کرد؟ شما با وزیر خارجه اسبق آمریکا مذاکره داشتید و توانستید به توافق برسید، آیا از مقامات ترامپ هیچ چیز مثبتی دیده اید؟

ظریف:همانطور که گفتم نشانه هایی که تاکنون دیده ایم خیلی دلگرم کننده نبوده است. ما باید منتظر بمانیم تا درباره وزیرخارجه جدید قضاوت کنیم.

سوال: پمپئو در گذشته درباره حمله به ایران سخن گفته است. جان بولتون، مشاور امنیت ملی جدید رئیس جمهور هم گفته است هدف باید تغییر رژیم در کشور شما باشد. آیا شما فکر می کنید که به عنوان مشاوران امنیت ملی آنها می خواهند صادقانه به رئیس جمهوری گزینه های دیپلماتیک ارائه دهند؟

ظریف: این یک گزینه دیپلماتیک است؟

سوال: من همین را می گویم. آیا این انتصاب ها باعث می شود که مقابله نظامی بیشتر شود یا اینکه هنوز هم امکان مذاکره را مشاهده می کنید؟

ظریف:من فکر می کنم آمریکا هیچ گاه ایده تغییر رژیم در ایران را رها نکرده است. اکنون آنها در این باره صریح تر شده اند اما نکته اینجا است که آنها از دیکتاتورهایی در منطقه ما استفاده می کنند که به آنها تکیه کرده اند.همانطور که رئیس جمهوری ترامپ گفت آنها نمی توانند دو هفته بدون حمایت آمریکا زنده بمانند.این رژیم هایی است که آنها استفاده می کنند و این چرایی اظهارات آنها درباره تغییر رژیم است.آنها قادر نبوده اند که در طول بیش از 40 سال، بر تصمیم ملت ایران تاثیر بگذاند، حتی در زمانی که انقلاب مردم ایران بسیار جدید بود، منظور من جنگ هشت ساله ای است که از سوی جامعه بین المللی بر ما تحمیل شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.