رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه سه روز پیش پس از نشست مشترک با دولت باغچه لی رهبر حزب حرکت ملی ترکیه که ییشنهاد برگزاری انتخابات زودهنگام را در ترکیه داده بود، اعلام کرد که که انتخابات ریاست جمهوری و مجلس این کشور ۱۷ ماه پیش از موعد مقرر و در تاریخ ۲۴ ژوئن سال جاری میلادی(۳ تیرماه ۱۳۹۷) برگزار می شود.

بر اساس اصلاحیه تغییرات قانون اساسی ترکیه که در همه پرسی یکسال پیش به تایید مردم این کشور رسید، قرار بود که انتخابات بعدی ریاست جمهوری و مجلس در ۳ نوامبر ۲۰۱۹ (۱۲ آبان ۱۳۹۸) برگزار شود.

اعلام زمان برگزاری دو انتخابات مهم مجلس و ریاست جمهوری آن هم در ۶۵ روز آینده شوک جدی به فضای سیاسی ترکیه وارد کرد به طوری که بسیاری از احزاب چهره های سیاسی از این تصمیم حیرت زده شدند چرا که هیچ کدام از احزاب رقیب حزب حاکم عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری این کشور، آمادگی برای حضور در این رقابت سیاسی را ندارند.

کمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خواه خلق و از جدی ترین مخالفان حزب حاکم و اردوغان در گفت و گو با روزنامه حریت اظهار کرد که نامزد حزب متبوعش برای انتخابات ریاست جمهوری هنوز مشخص نیست و هیچ کس نمی داند که چه کسی نامزد نهایی حزب آنها خواهد بود.

وی که خودش از گزینه های احتمالی نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه است، اضافه کرد: همه ما در انتخابات زودهنگام مبارزه خواهیم کرد تا برای کشور برادری، صلح، دموکراسی و آرامش بیاوریم چرا که ترکیه در طول سال های اخیر تنش های زیادی را تجربه کرده است به طوری که مردم در خانه های خود از نگاه کردن به تلویزیون هم می ترسند.

وی تاکید کرد: قول می دهم که نتایج انتخابات زودهنگام، صلح و آرامش را به کشور بازگرداند و جمهوری ترکیه را با دموکراسی واقعی آشتی دهد.

وی به موضوع ائتلاف با سایر احزاب مخالف دولت اشاره کرد و گفت: با روسای احزاب مختلف دیدار خواهیم کرد و در چارچوب این دیدارها تصمیم خواهیم گرفت و همراه کسانی خواهیم بود که حامی دموکراسی و مخالف حکومت فردی در ترکیه هستند.

اوزترک ییلماز معاون حزب جمهوری خواه خلق و نماینده آرداهان در مجلس ترکیه نیز روز گذشته در مصاحبه با خبرنگاران اظهار کرد: اجازه نمی دهیم توطئه ای علیه اراده ملی ترکیه طراحی و اجرا شود.

وی که خود از گزینه های دیگر حزب جمهوری خواه خلق ترکیه برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری است، بیان کرد: من با رییس حزب جمهوری خواه خلق همفکری کرده ام و در صورتی که وی در انتخابات ریاست جمهوری نامزد نشود، من نامزد این حزب در انتخابات خواهم شد.

وی تصریح کرد: بی تردید کسی را خارج از حزب در انتخابات ریاست جمهوری به عنوان نامزد معرفی نخواهیم کرد.

ایلنور چویک مشاور ارشد اردوغان رییس جمهوری ترکیه نیز طی یادداشتی در روزنامه ینی بیرلیک انتخابات زودهنگام را برای ارتقاء دموکراسی ترکیه مثمر ثمر دانست و نوشت: اقدام دولت در برگزاری انتخابات زودهنگام پاسخی محکم به آنهایی است که مانع پیشرفت ترکیه شده اند.

وی در در یادداشت دیگری به نگرانی آمریکا از برگزاری انتخابات زودهنگام پرداخت و اظهار کرد: برگزاری انتخابات زودهنگام در وضعیت فوق العاده دولتمردان آمریکایی را ناراحت کرده است چرا که راه نفوذ عوامل آنها از جمله نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.ک.ک) و گروه گولن به انتخابات مسدود شده و دیگر نمی توانند در حاکمیت ترکیه تاثیرگذار باشند.

بنا بر اعلام روزنامه ینی آکیت، پس از اعلام تاریخ برگزاری انتخابات زودهنگام، تمل کاراملا اوغلو رهبر حزب اسلامگرای سعادت در دیدار با کمال قلیچدار اوغلو به خبرنگاران گفت: همه ما در انتخابات زودهنگام بار دیگر ترکیه را بیدار کرده و دموکراسی واقعی را به کشور باز می گردانیم.

وی بیان کرد: حزب حاکم با اعلام تاریخ انتخابات سعی در غافلگیری احزاب مخالف کرد در صورتی سایر احزاب به ویژه سعادت و جمهوری خواه خلق آماده ورود به انتخابات هستند و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

وی تاکید کرد: پس از برگزاری همه پرسی قانون اساسی در ترکیه، حزب حاکم با ادامه سیاست های غلط، کشور را در ابعاد اجتماعی، سیاسی واقتصادی به فلاکت کشانده است و به همین دلیل از همه می خواهیم در انتخابات آتی به دموکراسی رای دهند و کشور را از دست یک انسان تک رو نجات دهند.

بنا بر اعلام روزنامه جمهوریت، آیهان بیلگن سخنگوی حزب دموکراتیک خلق های ترکیه نیز در مصاحبه با خبرنگاران اظهار کرد: اگر چه انتخابات در وضعیتی دور از عدالت و تحت فشارهای گوناگون برگزار خواهد شد، اما حزب دموکراتیک خلق ها آماده شرکت در انتخابات است تا نقشی در بازگشت دموکراسی به کشور داشته باشد.

وی تاکید کرد: حزب حاکم با هر حیله و نیرنگی در صدد ماندن در قدرت است ولی ما با ابزار قدرت دموکراتیک سعی در تغییر فضا و استقرار ثبات و آرامش در کشور داریم.

دوغو پرینچک رهبر حزب وطن ترکیه نیز در گفت و گو با تلویزیون اولوسال اظهار کرد: اردوغان و باغچه لی رهبران احزاب عدالت و توسعه و حرکت ملی مجاز به اعلام تاریخ انتخابات نیستند بلکه آنها مجاز به اعلام تاریخ کودتا هستند چرا زمان برگزاری انتخابات بر عهده مجلس است.

وی بیان کرد: اردوغان و دولت باغچه لی به شدت ترسیده اند و برای ماندن در قدرت دست به هر اقدام غیرقانونی می زنند به طوری که شاهدیم با کوتاه کردن زمان برای برگزاری هر چه زودتر انتخابات، هم پا روی قانون اساسی می گذارند و هم مانع نامزدی بعضی از شهروندان می شوند.

ارطغرل گونای وزیر سابق فرهنگ و گردشگری ترکیه با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود نوشت: برگزاری انتخابات زودهنگام از سوی حزب حاکم به دو دلیل انجام می شود که یکی از دلایل این است که در مدت زمان کوتاه، احزاب مخالف قادر به سازماندهی انتخاباتی نیستند و دوم اینکه از رشد محبوبیت احزاب سعادت و نیک جلوگیری می شود.

به نوشته روزنامه سوزجو، مرال آکشنر رهبر حزب نیک ترکیه نیز در جمع حامیان خود در شهر مانیسا اظهار کرد: انتخابات زودهنگام در وضعیت فوق العاده برگزار می شود و بی تردید احتمال هر گونه تخلف و بی عدالتی در آن وجود دارد اما حزب نیک عقب ننشسته و به هر قیمتی در انتخابات شرکت خواهد کرد.

وی خطاب به اردوغان گفت: تو هر کار می کنی تا حزب نیک وارد انتخابات نشود، اما ما با قدرت وارد انتخابات خواهیم شد.

به گزارش ایرنا، طرح پیشنهادی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی زودهنگام در ترکیه عصر روز گذشته (جمعه ۳۱ فروردین) در صحن علنی مجلس این کشور به تصویب رسید.

این طرح از با ۳۸۶ رای از مجموع ۵۳۸ نماینده قانونی این کشور تصویب شد و بر اساس آن، بیست و ششمین دوره انتخابات مجلس ترکیه و نخستین دوره انتخابات ریاست جمهوری در قالب نظام ریاستی در تاریخ ۲۴ ژوئن سال جاری میلادی(۳ تیرماه ۱۳۹۷) برگزار می شود.

برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری و پارلمانی توسط حزب حاکم عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان و حزب حرکت ملی به رهبری دولت باغچه لی که &#۳۹;ائتلاف جمهور&#۳۹; را برای حضور در رقابت های انتخاباتی تشکیل داده اند، از چهار روز پیش رقم خورد.

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه سه روز پیش پس از نشست مشترک با دولت باغچه لی رهبر حزب حرکت ملی ترکیه، خبر از برگزاری انتخابات زودهنگام در این کشور داد و اعلام کرد که انتخابات ریاست جمهوری و مجلس این کشور پیش از موعد مقرر برگزار می شود.

پس از اعلام رییس جمهوری، بلافاصله طرح برگزاری انتخابات زودهنگام از سوی حزب حاکم عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی ترکیه و با امضای بینالی یلدریم نخست وزیر و دولت باغچه لی رهبر حزب حرکت ملی به مجلس ترکیه ارائه و در این طرح، تاریخ ۲۴ ژوئن سال جاری میلادی(۳ تیرماه ۱۳۹۷) موعد برگزاری انتخابات زودهنگام در ترکیه تعیین شد.

این طرح دو شب پیش در کمیسیون قانون اساسی ترکیه تصویب و برای تصویب نمایندگان به صحن علنی مجلس ارائه شد که در جلسه دیروز پارلمان ترکیه به تصویب رسید.

در اصلاحیه قانون اساسی ترکیه که سال گذشته تصویب شد، پیش بینی شده است که اگر مجلس ملی ترکیه تصمیم به برگزاری انتخابات زودهنگام بگیرد، هر دو انتخابات در یک روز انجام می شود.

چهار روز پیش دولت باغچه لی رهبر حزب حرکت ملی ترکیه طی سخنرانی در مجلس خواستار برگزاری انتخابات زودتر از موعد مقرر در این کشور شد و گفت: دو انتخابات در پیش رو داریم، یا این انتخابات در تاریخ مقرر خود برگزار می شود و یا به خاطر اجبار ملی، قبل از این موعد تعیین شده برگزار خواهد شد ولی حزب حرکت ملی طرفدار برگزاری انتخابات زودهنگام است.

وی خواستار برگزاری این انتخابات در تاریخ ۲۶ آگوست ۲۰۱۸ برابر با چهارم شهریور ماه ۱۳۹۷ شده بود که این روز، یک مناسبت جشن ملی در ترکیه به خاطر پیروزی مسلمانان بر رومی ها در جنگ ملازگرد محسوب می شود ولی در جلسه وی با اردوغان، تاریخی دیگر و دو ماه زودتر برای برگزاری انتخابات تعیین شد.

رهبر حزب حرکت ملی ترکیه علت پیشنهاد خود برای برگزاری انتخابات زودهنگام در ترکیه را جلوگیری از قطب بندی و تنش احتمالی در جامعه ترکیه در زمان برگزاری انتخابات محلی و حدود هفت ماه قبل از انتخابات مجلس و ریاست جمهوری عنوان کرد.

پیش از این رجب طیب اردوغان رییس جمهوری، بینالی یلدریم نخست وزیر، بکیر بوزداغ معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت ترکیه بارها برگزاری زودهنگام انتخابات در این کشور را رد کرده بودند ولی با ارائه طرح اخیر مقامات این کشور اعلام کردند که انتخابات مجلس و ریاست جمهوری این کشور ۱۷ ماه زودتر از موعد مقرر برگزار می شود.

برخی نظرسنجی های انجام که توسط رسانه های نزدیک دولت ترکیه منتشر شده، حزب حاکم در صورت برگزاری انتخابات زودهنگام ۵۵ درصد شانس پیروزی دارد ولی نظرسنجی موسسات غیروابسته به حاکمیت نشان دهنده دو مرحله ای شدن انتخابات ریاست جمهوری ترکیه و شکست این حزب در انتخابات مجلس است.

به گزارش ایرنا، بر اساس تقویم انتخاباتی ترکیه، قرار است انتخابات محلی ترکیه نیز با هدف مشخص کردن شهرداران شهرهای ۸۱ استان این کشور در ۳۱ ماه مارس ۲۰۱۹(۱۱ فروردین ۱۳۹۸) برگزار شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.