رهبر کره شمالی بامداد امروز اعلام کرد که دیگر نیاز به آزمایش های هسته ای ندارد. (اینجا)

انتشار این خبر از سوی تلویزیون رسمی کره شمالی واکنش های زیادی در پی داشته است، در این میان خبرگزاری انگلیسی رویترز و خبرگزاری آمریکایی سی ان ان واکنش مشابه ای به تصمیم "اون" داشته اند. این دو بنگاه خبری معتقدند که رهبر کره شمالی تنها گفته است که به آزمایش نیازی نیست و نمی توان به این مساله محتاط و شکاک نبود.

 

وب سایت خبرگزاری رویترز در این باره نوشته است: با توجه به اعلام تصمیم پیونگ یانگ برای تعلیق آزمایش های هسته ای و موشک های بالستیکی، رهبر کره شمالی در سخنان خود خطاب به کمیته مرکزی حزب کارگران به هیچ وجه به این موضوع اشاره ای نکرده که وی ممکن است آنچه را که "شمشیر ارزشمند" کره شمالی می خواند، کنار بگذارد.

کیم جونگ اون در سخنان خود در این باره گفت: کره شمالی به صورت موفقیت آمیز توانسته است زرادخانه خود را توسعه دهد و کلاهک های کوچکی را بسازد که می تواند روی موشک سوار شود. وی افزود: "بدین ترتیب، اکنون هیچ گونه آزمایش هسته ای و شلیک آزمایشی موشک های بالستیک قاره پیما و میان برد، برای جمهوری دموکراتیک خلق کره ضروری نیست."

وی همچنین در سخنان خود خطاب به کمیته مرکزی حزب کارگران افزود به همین دلیل، سایت آزمایش هسته ای کره شمالی دیگر مورد نیاز نیست. با وجود این، رهبر کره شمالی در سخنان خود به هیچ وجه به این موضوع اشاره ای نکرد که وی ممکن است آنچه را که "شمشیر ارزشمند" کره شمالی می خواند کنار بگذارد.

در همین حال شبکه تلویزیونی سی ان ان  در وب سایت شبکه خود نوشت: دلایلِ بسیاری برای محتاط و شکاک بودن دربارۀ اعلام کره شمالی مبنی بر توقف آزمایشهای هسته ای یا موشکی، وجود دارد و کره شمالی هرگز کاملاً از اهرمِ خود، دست برنخواهد داشت و علاوه بر این، پیونگ یانگ اعلام نکرده است که به عنوان مثال به پرتاب ماهواره ادامه نخواهد داد.

این شبکه خبری افزود: کیم (جونگ اون) دریافته است که بهترین مسیرِ رو به جلو (برای کره شمالی) عادی سازی روابط با سایر کشورها است، که بار دیگر (تأکید می‌کنم) اگر این (خبر) صحیح باشد که البته ما دلایلِ بسیاری داریم که محتاط و شکاک باشیم  (در هر صورت، اگر صحیح باشد) چرخشی عظیم و ناگهانی خواهد بود.

 

تصویر هوایی از سایت های هسته ای کره شمالی

 

 

 

 

اینفوگرافیک سی ان ان از میزان آزمایش های موشکی، طبق این نمودار کیم جونگ اون رهبر فعلی کره شمالی بیشترین ازمایش های موشکی را داشته است.

 

 

 

سی ان ان در بخشی دیگر از گزارش خود به توئیت ترامپ اشاره کرده است  و می گوید باید شکاک بود!

 

دونالد ترامپ در این توئیت عنوان کرده بود: کره‌شمالی با تعلیق تمامی آزمایش‌های هسته‌ای اصلی خود موافقت کرد. این خبر بسیار خوب برای کره‌شمالی،‌ جهان و یک پیشرفت بزرگ است! اکنون مشتاقانه منتظر نشست با کیم جونگ اون هستم.

در همین حال کره‌جنوبی نیز با استقبال از این اعلام پیونگ‌یانگ آن را زمینه ساز شرایطی مثبت برای موفقیت برگزاری نشست سران دو کره و اجلاس سران کره‌شمالی و آمریکا دانست.

سئول افزود، این تصمیم کره‌شمالی به پیشرفت گسترده در زمینه خلع سلاح‌ هسته‌ای در شبه جزیره کره اشاره دارد.

ایتسونوری اونودرا، وزیر دفاع ژاپن نیز امروز اعلام کرد، زمان برای کاهش فشارها بعد از تصمیم پیونگ‌یانگ درباره تعلیق برنامه هسته‌ای و موشکی‌ای‌اش مناسب نیست.

خبرگزاری کیودو به نقل از اونودرا افزود، ژاپن خواهان دنبال کردن سیاست نهایت فشار بر کره‌شمالی است تا از برنامه‌ تسلیحاتی خود دست بردارد.

وزارت خارجه چین نیز امروز اعلام کرد که از اعلام پیونگ‌ یانگ مبنی بر توقف آزمایش‌های هسته‌ای‌اش استقبال می‌کند.

در بیانیه وزارت خارجه چین آمده است، تصمیم کره‌شمالی به کاهش تنش‌ها و خلع سلاح هسته‌ای در شبه جزیره کره کمک می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.