به گزارش دنیای اقتصاد این در حالی است که تامین سرمایه تمدن در سال‌های گذشته با رونمایی از اولین مرکز خدمات سرمایه‌گذاری آنلاین توانسته بود گام بزرگی در جهت پیشرفت و توسعه تکنولوژی‌ بازارهای مالی بردارد. در همین راستا پای صحبت‌های محمودرضا خواجه نصیری، مدیرعامل تامین سرمایه تمدن نشسته‌ایم تا ضمن مرور عملکرد نخستین فروشگاه سرمایه‌گذاری آنلاین ایرانی (IBSHOP) نگاهی به برنامه‌ این شرکت در فاینکس ۲۰۱۸ بیاندازیم.  

 

فاینکس ۲۰۱۸ به عنوان بزرگ‌ترین رویداد مالی ایران شناخته می‌شود، ارزیابی شما از یازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه چیست. مزیت‌های برگزاری چنین نمایشگاه‌های تخصصی را در چه می‌بینید؟

با توجه به شرایط اقتصادی کشور، نمایشگاه بورس، بانک و بیمه را می‌توان نمایشگاه بسیار مهمی تلقی کرد. به هر حال امروزه در بازار سرمایه کشور حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان منابع تحت مدیریت در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری وجود دارد و از این طریق چند صد هزار نفر  از ابزارهای مالی بازار سرمایه استفاده می‌کنند که این مهم نشان از رکورد بی‌سابقه بازار سرمایه در جذب سرمایه و سطح فراگیری سرمایه‌گذاری در بورس دارد که نسبت به سال‌های گذشته رشد چشمگیری داشته است.

در حقیقت با توجه به موارد ذکر شده در خصوص تعداد مشتری‌های بازار سرمایه، ارائه خدمات و سرویس‌های مالی و نیاز مردم به گزینه‌های سرمایه گذاری، نمایشگاه بورس، بانک و بیمه را می‌توان به عنوان یک فرصت بسیار خوب برای معرفی نهادهای مالی به مردم و آشنا کردن عموم سرمایه‌گذاران با میزان اعتبار، شفافیت، نحوه نظارت و ساختارهای بازار سرمایه دانست. از سوی دیگر این مهم کمک می‌کند تا عموم مردم نگاه قوی‌تر و اعتماد بیشتری به این بازار داشته باشند. درواقع طبیعی است که ایجاد نمایشگاه‌های تخصصی در کنار اطلاع رسانی و پوشش خبری مناسب آن، سبب نزدیک شدن بیشتر مردم با بازار سرمایه می‌شود.

از سوی دیگر همواره اعتقاد داریم که برای رفع مشکلات بسیار زیادی که در حوزه نوسانات نرخ ارز ، طلا، نحوه سرمایه گذاری ، وجود موسسات اعتباری غیرمجاز و هرگونه سرمایه‌گذاری‌ مشکل‌داری که زمینه به خطر افتادن سرمایه مردم را فراهم می‌کند، باید زمینه مناسب سرمایه‌گذاری را به مردم اطلاع‌رسانی و معرفی کرد. از این رو نمایشگاه با ایجاد زمینه‌های لازم برای معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بورس می‌تواند این مهم را به بهترین روش اجرایی و از ضرر مالی مردم جلوگیری کند.

 

در حاشیه نمایشگاه، رویداد فین‌استارز به همت شرکت فرابورس ایران با گردمایی فین‌تک‌ها برگزار می‌شود، این رویداد را چگونه می‌بینید و حضور شرکت‌های دانش‌ بنیان چه تاثیری می‌تواند بر بازار سرمایه و اقتصاد  داشته باشد؟

نکته قابل توجه اینجاست که امروزه فضای مالی دنیا، رشد خود را مدیون تکنولوژی و ایده‌های نوآورانه شرکت‌های دانش بنیان است. در حقیقت فناوری‌های نوین توانسته‌اند پیشرفت جریان‌های مالی را تسریع و همه‌گیر کنند. به عبارت دیگر  برای تسهیل در بهره وری سرمایه و افزایش سود و درآمد، باید به سمت استفاده از ابزارهای تکنولوژیک و توسعه تکنولوژی‌های مالی برویم.

تجربه مناسب سال گذشته فین‌استارز نشان می‌دهد که این رویداد می‌تواند انگیزه‌ای باشد که حجم بیشتری از انرژی تکنولوژیک کشور را به سمت بازار سرمایه هدایت کند.

تامین سرمایه تمدن به عنوان یکی از برترین تامین سرمایه‌های ایران چه برنامههای ویژهای برای یازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه در نظر گرفته است؟

 تامین سرمایه تمدن که از بسیاری از بانک‌ها بزرگ‌تر است، در یک سال گذشته برنامه‌های مفصلی داشت تا با توسعه ابزارهای تکنولوژیک بتواند سیستم مدیریت سرمایه، بانکداری سرمایه‌گذاری، ارتباط با سرمایه‌گذاران، ارائه سرویس‌های نرم‌افزاری و افزایش مشتریان را به صورت آنلاین فراهم کند. از این رو با طراحی مرکز سرمایه‌گذاری آنلاین (IB SHOP) تلاش شد تا جامه عمل به این اهداف بپوشانیم. خوشبختانه این سایت با اقبال عمومی مواجه شد و اکنون چند صد هزار مشتری با حجم بالای مشتری و تراکنش را دارد و به عنوان یکی از بهترین مراکز خدمات مالی آنلاین شناخته می‌شود. با این اوصاف و با توجه به اهمیت خدمات مالی آنلاین، تمرکز تامین سرمایه تمدن در نمایشگاه بورس، بانک و بیمه به صورت ویژه بر معرفی این سایت و خدمات آن به عموم مردم و سرمایه‌گذاران است. به عبارت دیگر  تلاش می‌کنیم معادل مفهوم بانکداری الکترونیکی که در حوزه مالی تعریف شده، یک خدمت تکنولوژیک را با عنوان بازار سرمایه الکترونیک در زمینه بورس تعریف شود.

برای تحقق این مهم نیز تمهیدات گسترده‌ایاندیشیده شده است.  از جمله می‌توان به طراحی Ibshop city  در یازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه که با تمامی اجزا و المان‌های یک شهر  مدرن و مینیاتوری و با هدف معرفی بهتر این سامانه آنلاین به عموم سرمایه‌گذاران شده است، اشاره کرد.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.