فرانسوا دلاتره روز دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران افزود: اواخر امروز، درباره پیش نویس این قطعنامه به بحث و تبادل نظر خواهیم پرداخت.

اظهارات نماینده فرانسه در حالی است که این کشور به همراه متحدان خود، هشت سال چشم بر روی جنایات تروریست ها و حامیان مالی آنها بسته اند و راه حل سیاسی این بحران را متاثر از قراردادهای صدها میلیارد دلاری فروش تسلیحات به عربستان سعودی به عنوان اصلی ترین منبع مالی تروریست ها دنبال کرده اند.

علاوه بر آن، بدون دریافت گزارش های موثق و معتبر میدانی از سوی بازرسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی، این کشور همراه با آمریکا و انگلیس در اقدامی یکجانبه و مغایر با منشور ملل متحد دست به حمله نظامی علیه سوریه زدند.

وی با بیان این که اولویت ما در این پیش نویس، گشودن جبهه جدیدی برای کار با همه اعضای شورای امنیت است، ادامه داد: از شنبه شب، این پیش نویس در اختیار ۱۵ عضو شورای امنیت قرار گرفته است و نمی خواهیم زمان از دست برود.

نماینده فرانسه در سازمان ملل متحد اضافه کرد: ما در اواخر امروز با یک روحیه خوب و حسن نیت، بحث و تبادل نظر در این زمینه را آغاز می کنیم. هدف این پیش نویس کاملا روشن است، ما از شورای امنیت می خواهیم دوباره اقدام جمعی برای حفاظت از غیر نظامیان و دستیابی به یک راه حل سیاسی برای بحران سوریه را شروع کند.

دلاتره شناسایی عاملان استفاده از سلاح شیمیایی، ارسال کمک های بشردوستانه و راه حل سیاسی این بحران را نکات کلیدی این قطعنامه پیشنهادی دانست و گفت: این نخستین باری است که پیش نویس قطعنامه هر سه حوزه را پوشش می دهد. 

وی تاکید کرد زمان آن رسیده که در مسیر حل این بحران قرار گیریم و اظهار کرد: این نقشه راه ماست و می خواهیم انجام دهیم. ما با روحیه خوب به همه گوش فرا می دهیم وسعی می کنیم پیش نویس قطعنامه خود را پیش ببریم.

سفیر فرانسه خاطرنشان کرد باید واقع گرایانه به این بحران نگاه کنیم و فرایند مذاکرات سیاسی ژنو را دنبال کنیم.

دلاتره در پاسخ به این که فکر می کنید واکنش روسیه و ایران چه خواهد بود، گفت: ما در ساعت های آینده و قطعا با اولین جلسه که امروز برگزار می کنیم، چگونگی روابط روسیه را مشاهده می کنیم، البته ما می خواهیم با آنها به طور جدی، با حسن نیت و با روحیه خوب تعامل کنیم.

این قطعنامه، پنجمین قطعنامه درباره سوریه از شنبه گذشته است. 

آمریکا به همراه متحدانش (انگلیس و فرانسه )، شامگاه جمعه به وقت محلی به بهانه حمله شیمیایی در دومای سوریه دمشق پایتخت سوریه را هدف حمله موشکی و هوایی قرارداد. 

تروریست های سوری مدعی شده اند که شهر دومای سوریه شامگاه شنبه (۱۸ فروردین ماه)، هدف بمباران شیمیایی قرار گرفته و ‌در جریان آن ۷۵ نفر کشته و ده ها تن دیگر زخمی شدند‎. 

دولت سوریه، داشتن هرگونه دخالتی را در این حمله شیمیایی رد کرده و سفیر و معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد هم ‌استفاده از سلاح شیمیایی را روش کثیف تروریست ها برای جلب توجه دانسته است‎.‎‌ 

بدنبال این حمله ادعایی شیمیایی، وزارت خارجه سوریه دعوت ‌نامه‌ای رسمی برای سازمان منع تسلیحات شیمیایی فرستاده و از این سازمان درخواست کرده بود که تیم تحقیقاتی خود را به دوما بفرستد تا در آنجا در باره استفاده از سلاح شیمیایی تحقیق کنند. 

دمشق در پی توافقی که در سال ۲۰۱۴ صورت گرفت، تمامی تسلیحات شیمیایی خود را به نمایندگان سازمان ملل متحد و سازمان منع سلاح های شیمیایی تحویل داده بود و تاکنون هیچ مدرکی دال بر نقض تعهدات دمشق ارائه نشده است. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.