چند ما قبل مصاحبه ای از محمد بن سلمان مشاهده کردیم که جمله بسیار کوتاه اما تامل برانگیز درباره بشار اسد به زبان آورد.

ولیعهد عربستان گفت که بشار اسد می ماند!

اما واقعیت چیست؟

واقعیت این است که عربستان سعودی تاکنون همواره با ادامه حضور بشار اسد در راس قدرت در سوریه مخالف بود، موضع اش را تغییر داده است. اما در عمل و در میدان نبرد، عربستان گروه های مسلح در حال نبرد با ارتش سوریه را تامین مالی می کند.

اکنون این پرسش مطرح می شود که چرا عربستان سعودی چنین تغییر موضع شدیدی داده است؟

ویلیام جوردن مقام سابق وزارت خارجه آمریکا معتقد است که اکنون آنچه برای عربستا مهم است، اوضاع در یمن و تقابل ریاض با تهران در سوریه است.

سعودی ها با دادن چراغ سبز به اسد برای باقی ماندن در قدرت، در واقع می خواهند همه توجه خود را به یمن معطوف کنند. اولویت آنها فعلا یمن و تحرکات ایران در این کشور است. آنها نمی خواهند انرژی شان را در پرونده سوریه از دست بدهند.

از سوی دیگر، توان نیروهای مخالف اسد در سوریه که در هفت سال گذشته با استفاده از سلاح تلاش کرده اند وی را سرنگون کنند، اکنون به پایان رسیده است و در واقع اکنون هیچ جایگزینی برای اسد، بهتر از خود او مشاهده نمی شود.

فرانس ۲۴ می افزاید: در اروپا نیز وضعیت به همین صورت است. به عنوان مثال می توان به اظهارات اخیر امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه درباره حیات سیاسی بشار اسد اشاره کرد.

مکرون بر خلاف سلف اش بر این باور است که باید با بشار اسد گفت و گو کرد. در واشنگتن اولویت ترامپ چیز دیگری است که چند روز قبل آن را به طرفدارانش گفته است.

ترامپ گفت: داعش تقریبا تمام شده است. ما از سوریه بیرون می رویم تا بقیه به آن بپردازند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.