نهاد ریاست جمهوری ترکیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در این تماس تلفنی، اردوغان و ترامپ در خصوص آخرین تحولات منطقه و سوریه و احتمال حمله آمریکا به سوریه به رایزنی پرداختند.

بنا به گزارش خبرگزاری آناتولی، رییسان جمهوری ترکیه و روسیه در این تماس تلفنی بر سر حفظ ارتباط تنگاتنگ دوجانبه در موضوع سوریه توافق کردند.

رجب طیب اردوغان و دونالد ترامپ رئیسان جمهوری ترکیه و آمریکا نیز دیشب به صورت تلفنی در مورد آخرین تحولات سوریه گفت و گو کردند.

شواهد نشان می دهد که دولت ترکیه هنوز موضع مشخصی در زمینه حمله احتمالی آمریکا به سوریه ندارد و این رایزنی ها با هدف دور نگه داشتن ترکیه از تنش های موجود انجام می شود.

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز دیشب طی سخنرانی در مرکز مطالعات ایسام آنکارا گفت که آمریکا به بهانه استفاده سلاح شیمیایی در جنگ داخلی سوریه، قصد حمله به اهدافی در سوریه را دارد ولی با این وجود، ما خواهان حل مساله از طریق سیاسی هستیم.

وزیر خارجه ترکیه تاکید کرد: &#۳۹;ما در خصوص رژیم سوریه با دو کشور ایران و روسیه همفکر نیستیم ولی با این حال، با هر دو کشور برای حل مساله سوریه در موضوعات مختلف همکاری داریم.&#۳۹;

وی پیش بینی کرد: با توجه به این که رژیم سوریه از خط قرمز آمریکا گذشته است، حمله به سوریه محتمل است.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا یکشنبه هفته جاری، ساعاتی پس از ادعاهای مخالفان سوری مبنی بر حمله شیمیایی به غوطه شرقی از سوی دمشق، روسیه و ایران را مسئول آن دانست. 

وی در سخنانی تهدید کرد طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده، &#۳۹;تصمیمات مهمی&#۳۹; در مورد سوریه اتخاذ خواهد کرد. 

در همین ارتباط دولت روسیه نیز اعلام کرد که هیچ مدرکی مبنی بر حمله شیمیایی به شهر دوما در منطقه غوطه شرقی در سوریه پیدا نشده است. 

به گفته سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، کارشناسان روس با حضور در محل به همراه نمایندگان هلال احمر سوریه از محل بازدید کرده و هیچ ردی از گاز کلر یا هر ماده شیمیایی دیگر که علیه غیر نظامیان استفاده شده باشد، یافت نکرده اند.

وی تاکید کرد: مسکو از &#۳۹;تحقیقات صادقانه&#۳۹; استقبال می‌کند اما با اتهام بدون مدرک مخالف است. 

فروردین سال گذشته نیز آمریکا به بهانه واهی حمله شیمیایی دولت سوریه به دهکده خان شیخون در استان ادلب سوریه، ۵۹ موشک، بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل متحد و کنگره آمریکا، از ناوهای مستقر در دریای مدیترانه به پایگاه هوایی الشعیرات در استان حمص شلیک کرد. 

ادعاهای آمریکا در حالی مطرح می شود که دولت سوریه، به کارگیری هر گونه سلاح شیمیایی را رد کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.