سیدمحمد بطحایی امروز پنج‌شنبه در دیدار با آیت‌الله مکارم‌شیرازی ضمن تسلیت شهادت امام موسی بن کاظم(ع)، آموزش و پرورش را از نظر کمی و کیفی یکی از مهم‌ترین و گسترده‌ترین دستگاه حاکمیتی دانست و گفت: امروز کنار ۱۳ میلیون دانش آموز در حال تحصیل، حدود ۹۳۰ هزار معلم و کارمند اداری در وزارت آموزش و پرورش مشغول به خدمت هستند.

بطحایی مهمترین چالش امروز آموزش و پرورش را نیروی انسانی دانست و گفت: دانستن، توانستن و انگیزه معلمان سه مولفه‌ مهم در حوزه نیروی انسانی هستند که چالش جدی برای آموزش و پرورش محسوب می‌شوند.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید گفت: ماموریت آموزش و پرورش در این فضا نمی‌تواند محدود به آموزش اصول شناختی باشد و دانش‌آموزان ما باید تمرین‌ها و آموزش‌های جدیدی در حوزه مهارت‌های اجتماعی و سبک زندگی ایرانی - اسلامی بیاموزند. به همین دلیل ما باید آموزش مهارت‌های شناختی را کاهش دهیم و فضا را برای آموزش اینگونه مهارت‌ها باز کنیم.

بطحایی ارتباط آموزش و پرورش را با خانواده‌ها ضعیف دانست و گفت: یکی از موضوعاتی که آموزش و پرورش دولت دوازدهم به طور جدی در دستور کار خود قرار داده است ارتباط با خانواده‌ها درباره حوزه آسیب‌های اجتماعی و نحله‌های کاذبی است که دانش‌آموزان را در معرض خطر قرار داده است. کنار ارتباط با خانواده‌ها، آموزش‌هایی را نیز برای معلمان در نظر گرفتیم که در صورت مواجهه با این آسیب‌ها در دانش‌آموزان، بتوانند با حساسیت و توجه ویژه به آن بپردازند.

وی از اعتیاد به عنوان یکی از آسیب‌های جدی که آموزش و پرورش باید به آن ورود کند، یاد کرد و افزود: بخش عمده‌ای از بروز این مشکلات در خانواده است. تحقیقات نشان داده موضوعاتی مثل طلاق، خشونت کنار نقش فضای مجازی تاثیر فروارانی بسیاری در بروز این پدیده شوم داشته است.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه صحبت‌هایش تاسیس یک شبکه ملی در آموزش و پرورش برای ارتباط معلمان و خانواده‌ها در اردیبهشت ماه خبر داد را به اطلاع آیت‌الله مکارم شیرازی رساند و گفت: در این شبکه مخاطبان خاص ما که خانواده‌ها و معلمان هستند درباره آسیب‌های اجتماعی و مسائل روز ارتباط برقرار و آموزش‌های لازم به آنها داده می‌شود.

وی ادامه داد: در این شبکه ملی در حوزه عفاف و حجاب کارهای مثبتی صورت گرفته و ضمن اینکه به ریشه‌ها و مبانی دینی حجاب تاکید کرده‌ایم به مبانی اجتماعی، تربیتی و روانشناختی حجاب نیز پرداخته‌ایم.

بطحایی گفت: تلاش ما این است نقش آموزش و پرورش در مسائل اجتماعی و ایمانی جامعه پررنگ تر از گذشته باشد.

وزیر آموزش و پرورش در پایان به همکاری آموزش و پرورش با حوزه های علمیه اشاره کرد و گفت: در ماه‌های گذشته ارتباط خوبی با حوزه‌های علمیه کشور آغاز کردیم و تلاش می‌کنیم از ظرفیت عظیم حوزه‌های علمیه در آموزش و‌پرورش استفاده کنیم زیرا تعامل گسترده آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه، بسیاری از گره‌های تربیتی را می‌گشاید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.