نیویورکر در مطلبی به قلم رابین رایت نوشت: بر اساس گزارش ها، حملات شیمیایی در سوریه بیش از ۴۰ نفر کشته بر جای گذاشته و صدها تن دیگر که شامل کودکان ‌تازه متولد شده هم بود مجروح شدند. در حال حاضر در دوما حس تنفربرانگیزی از جنگ داخلی ‌مرگباری وجود دارد که وارد هشتمین سال خود می شود.

 در ادامه این مطلب آمده است: در روز یکشنبه، رئیس جمهور دونالد ترامپ با ‌عصبانیت شدید در توئیتی این اقدام را بی رحمی دانست و عامل آن را بی فکر و بیمار خطاب کرد. وی ‌همچنین به رئیس جمهور پوتین و ایران برای حمایت ار اسد «حیوان» رئیس جمهور سوریه حمله کرد.

ترامپ ‌همچنین از باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا بعد از این که وی یک خط قرمز برای استفاده از سلاح ‌شیمیایی تعیین کرده بود و توسط دولت سوریه نقض شد اقدام نکرد انتقاد کرده بود. اکنون دولت ترامپ در ‌همان موقعیت مشابه قرار گرفته؛ وی هشدار داده است که آن ها بهای گزافی را برای حمله پرداخت می ‌کنند. دولت های اروپایی و گروه های حقوق بشری از این اظهارات حمایت کردند و ۹ کشور از ۱۵ عضو ‌شورای امنیت خواستار برگزاری نشست اضطراری شدند.

اما به طور کلی دولت آمریکا به دلیل حضور فزاینده ‌روسیه و ایران از اهداف محدودی برخوردار هستند. در حقیقت این که تغییرات قابل توجهی در موازنه نظامی ‌زمینی یا نتایج جنگ شکل بگیرد احتمال کمی وجود دارد. رژیم اسد به سادگی سرزمین های بیشتری که ‌شامل شهرهای بزرگ سوریه است با کمک نیروهای هوایی روسیه و همچنین نیروی انسانی ایران و حزب الله ‌باز پس گرفته است. بنابراین دولت سوریه اکنون بخش های جداشده از سرزمین خود را مجددا پس گرفته ‌است و درصدد ایجاد یک ساختار کلی قابل نظم است.

فرد هاف افسر نظامی سابق و سفیر مسائل خاورمیانه ‌در دوران ریگان، جرج بوش و اوباما در اظهاراتی بیان کرد: «وزارت دفاع اکنون برای حمله احتمالی به ‌مناطقی که همانطور که در رویداد پیشین اتفاق افتاده است آماده می کند. من به طور جدی نسبت به این که ‌این اهداف یا ترکیبی از چندین هدف از آن ها، به صورت قابل توجهی بر روند نظامی جنگ سوریه تغییر ایجاد کند ‌شک دارم».

رابرت فورد سفیر سابق امریکا در سوریه بر این تاکید کرد : «تنها اقدامی که مسیر جنگ سوریه را ‌با تغییر همراه می کند مداخله نظامی گسترده ائتلاف به رهبری آمریکا علیه اسد است هر چند با خطرات ‌نظامی زیادی همراه است. اسد اکنون در حال سقوط نیست بلکه فقط جنگ همچنان ادامه پیدا می کند.»

‌دونالد ترامپ همانند سلفش اوباما، از مداخله عمیق در جنگ داخلی سوریه خودداری کرده اند و آن ها ‌عمدتا در مناطقی که تحت تصرف داعش قرار داشته است مبارزه می کردند. در هفته گذشته دونالد ترامپ به ‌ژنرال های خود دستور دارد تا ترتیب خروج سریع دوهزار نیروی نظامی آمریکا از سوریه را بدهد. این ‌نیروها به نیروی های دموکراتیک سوریه که ائتلافی از شورشیان در شمال شرق سوریه هستند که با داعش ‌مبارزه می کردند مشاوره می دادند. ترامپ با بیان این اظهارات با فشارهای گسترده روبرو شد.

لیندسی ‌گراهام یکی از جمهوری خواهان کارولینای جنوبی و یکی از اعضای کمیته خدمات مسلح به ای بی سی ‌گفت: «اگر وی از این صداهای جیرجیر پیروی نکند به نظرم روسیه و ایران در سوریه ضعیف خواهند شد. ‌ترامپ نیاز دارد تصمیمی را اتخاذ کند که اوباما هرگز نتوانست این کار را انجام دهد».

سال گذشته پس از ‌حملات سلاح شیمیایی علیه غیرنظامیان در خان شیخون که باعث شد که صدها نفر کشته و نزدیک ۶۰۰ نفر ‌زخمی شود که با واکنش نظامی آمریکا روبرو شد این تصمیم ترامپ با تحسین گسترده ای همراه بود.

سازمان منع تسلیحات شیمیایی ( برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۱۳) در گزارش های خود بر این تاکید کرده است که ‌سوریه از گاز عصبی سارین استفاده کرده است در حالی که کاربرد آن بر اساس معاهدات بین المللی ممنوع ‌شده است. از آن به بعد دولت سوریه را در استفاده از کلر در بمب های خود متهم شده است اما آمریکا ‌نسبت به این حملات واکنش نظامی نشان نداد.

اما گزارشی از دوما – ناظران بر این تاکید می کنند که ‌غیرنظامیان در خانه از خفگی جان خود را از دست داده اند و تصویری که حاکی از این بود که یک بچه ‌کوچک برای نفس کشیدن تلاش می کند توجه جهانی را به خود جلب کرد.

توامس بوسرت مشاور امنیتی ‌ترامپ به ای بی سی گفت: « این فقط برای ایالات متحده آمریکا نیست بلکه این یکی از مسائلی است برای ‌تمام ملت ها است و آن از زمان جنگ جهانی دوم بر روی آن توافق شده است. در چارچوب واکنش های ‌آمریکا این عمل غیرقابل قبول است. بنابراین تمام گزیته ها در حال حاضر روی میز است.»

این عکس ها ‌بسیار وحشتناک هستند این در حالی است که دوما ارتباطش با جهان خارج توسط ارتش سوریه به طور کامل ‌قطع شده است و بنابراین برای آگاهی از تایید شیمیایی بودن سلاح، تعداد تلفات و منبع حمله به شدت ‌دشواراست. بنابراین این تصاویر ساکن دوما توسط گروه های حقوق بشری در سوریه و کلاه سفید ها، یک ‌تیم از داوطلبان غیرنظامی که برای دریافت جایزه نوبل نامزد شده اند گرفته شده است.

در روز جمعه، ‌مذاکرات بین شورشیان و دولت باعث شد که شبه نظامیان دوما را تخلیه کنند و دولت هم محاصره نظامی ‌خود پایان داد و توانست اقتدار خود را بازگرداند. در روز یکشنبه، رسانه دولتی سوریه گزارش داده است که ‌شورشیان موافقت کرده اند که از موضع و جایگاه قبلی خود در غوطه در حومه شرقی پایتخت دست بردارند. ‌این متارکه (عقب نشینی) می تواند بر سرعت واکنش نظامی امریکا تاثیر بگذارد.

وزارت خارجه روسیه در ‌یک بیانیه ای بر این تاکید کرد که حمله سلاح شیمیایی یک حقه طراحی شده برای حمایت از تروریست ها ‌است. در این بیانیه آن ها بر این تاکید کردند که ما پیش از این از چنین فتنه انگیزی های خطرناک هشدار ‌داده ایم. هدف از این تصورات دروغین هیچ گونه مبنا و اساسی ندارد. بنابراین محافظت از تروریست ها و ‌مخالفان رادیکال غیرقابل پذیرش است زیرا که آن ها با هر گونه راه حل سیاسی برای پایان دادن به جنگ ‌سوریه مخالفت می کنند و درصدد توجیه حملات احتمالی نظامی خارجی هستند.

سناتور سوزان کالینز یکی ‌از جمهوری خواهان از دونالد ترامپ خواسته است تا از تصمیم خود در مورد خروج نیروهای آمریکا از ‌سوریه را تجدید نظر کند. وی همچنین به دلیل حمایت و کمک های طولانی مدت روسیه به دمشق، خواستار ‌اعمال تحریم علیه مسکو بوده است. وی به سی ان ان گفت که رئیس جمهور باید فشارها و تحریم ها علیه ‌دولت روسیه را افزایش دهد به این دلیل که بدون حمایت روسیه ؛ رژیم اسد نمی تواند در قدرت باقی ‌بماند.‌

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.