دادستان کل کشور روز گذشته شورای شهر تهران را مورد خطاب و عتاب قرار داد و گفت «از شورای شهر می‌خواهیم سیاسی‌بازی را کنار بگذارد. چه معنایی دارد که وقتی خود شهردار می‌گوید توان کار سنگین ندارم و در جلسه رسمی می‌گوید که ادامه کارم با این شرایط خیانت است، شما رأی‌گیری می‌کنید و می‌گویید که نه! شما هم بیمار نیستی و هم توان کار سنگینی مانند شهرداری تهران را داری».شورای شهر تهران روز یکشنبه در یک جلسه علنی با احترام به رأی مردم حرف‌های محمدعلی نجفی را شنید و با‌این‌حال با استعفای نجفی موافقت نکرد؛ چراکه برخی معتقدند استعفای نجفی نه به دلیل بیماری که از قضا به خاطر برخی فشارها بوده است.

دادستان در مقام توبیخ شورای شهر نیست

جواد فتحی، نماینده حقوق‌دان مجلس دهم، به «شرق» می‌گوید: «اگر دادستان از نظر حقوق شهروندی این حرف را زده باشد، خب ایشان می‌تواند به‌عنوان شهروند نظرش را بگوید یا در جایی که مستمعی دارد، مصاحبه کند و اعلام موضع کند؛ اما از حیث وظایف قانونی از همه وظایف دادستان که ٦٠٠ وظیفه قانونی دارد، در هیچ‌کدام این را نمی‌بینیم که یک نهاد قانونی مثل شورای شهر را توبیخ کند».محمود صادقی نیز در توییترش این‌طور به سخنان دادستان کل واکنش نشان داده «آقای دادستان! این از اختیارات بدیهی شورای شهر است که درباره پذیرش استعفای شهردارش چه تصمیمی بگیرد.فتحی نیز همچنین تأکید دارد: «دادستان خیلی نپخته عمل کرد. به‌ویژه اینکه اخبار و شایعاتی درباره دادسرای تهران و تهدیدهایی که آنجا نسبت به شهردار صورت گرفته، به گوش می‌رسد. دادستان همچنین در بخش دیگری از سخنانش یک بار دیگر شورای شهر را خطاب قرار داده و گفته «تبعات و خسارت‌های چنین تصمیمی بر عهده شورای شهر تهران خواهد بود. همه عالم می‌دانند که این نپذیرفتن استعفای شهردار تهران سیاسی است و راه آن هم این است که آقای شهردار مجددا استعفای خود را تقدیم و مهلتی مقرر کند و بگوید پس از آن تاریخ دیگر عهده‌دار کار شهرداری نخواهم بود و اطمینان داشته باشد که کسی نمی‌تواند او را از این نظر تحت تعقیب قرار دهد». همه موضع‌گیری‌ها از نماینده گرفته تا فعال دانشجویی و تحلیلگران سیاسی بیش از هر چیز نشان‌دهنده شوکه‌شدن افراد و چهره‌های سیاسی از موضع‌گیری اخیر دادستان تهران است.جواد فتحی همچنین این سؤال را پیش‌روی دادستان تهران مطرح کرده که «دادستان باید به افکار عمومی و شهروندان توضیح دهند که موضع اخیرشان در مقام شهروند بوده یا در موضع و مقام دادستان؟ 

ضربه مهلک به دموکراسی

او همچنین سخنان اخیر دادستان را ضربه مهلک به روند دموکراسی‌خواهی در ایران می‌داند؛ «اگر سخنان ایشان در مقام دادستان مطرح شده که این خیلی آسیب‌رسان است، هم به وضعیت دموکراسی در کشور و هم استقلال قوه قضائیه و اصل بی‌طرفی دستگاه قضا. این‌طور سخن‌گفتن دخالت آشکار در حیطه قانونی نهادی است که ایشان حق دخالت در آن را ندارد. تازه جناب دادستان باید بدانند که حسب چارچوب وظایف قانونی‌شان اگر کسی وارد حریم فضای قانونی دستگاهی شود، ‌باید آن فرد را مورد تعقیب قرار دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.