هالیوود ریپورتر گزارش داد، پس از آن که «تیری فرمائو» دبیر جشنواره کن حدود یک ماه پیش اعلام کرد هیچ از محصولات کمپانی «نتفلیکس» را در بخش رقابتی جشنواره نخواهد پذیرفت، حالا مسئولان این کمپانی آمریکایی نیز تهدید کردند در این صورت هیچ فیلمی را به بزرگترین رویداد سینمایی جهان نخواهند برد.

«نتفلیکس» تصمیم نهایی در این باره را به پس از اعلام رسمی فیلم‌های جشنواره کن در تاریخ ۱۲ آوریل (۲۳ فروردین) موکول کرده است.

در صورتی که کمپانی «نتفلیکس» تهدید خود را عملی کند حضور بسیاری از فیلمسازان مطرح در جشنواره کن تحت تاثیر قرار می‌گیرد چرا که پیش از این گمانه‌زنی‌های فراوانی درباره حضور تولیدات این کمپانی در جشنواره مطرح شده بود که از آن جمله می‌توان به «نروژ» ساخته «پل گرین‌گرس»، «تاریکی را نگه دار» به کارگردانی «جرمی سالنیر» و همچنین فیلم «روی دیگر باد» ساخته «اورسن ولز» اشاره کرد که پس از چندین دهه تکمیل و آماده نمایش شده است.

تهدید جشنواره کن از سوی مسئولان کمپانی «نتفلیکس» در واقع اقدامی تلافی‌جویانه در ارتباط با قانونی است که برای اولین بار در جشنواره سال گذشته اعلام شد و طبق آن فیلم‌هایی که اکران عمومی در سینماهای فرانسه نداشته باشند واجد شرایط حضور در بخش رقابتی جشنواره نخواهند بود.

از آن‌جایی که محصولات نتفلیکس در سینمای فرانسه اکران عمومی ندارند و پس از جشنواره مستقیما و به صورت سرویس دیجیتالی روی اینترنت قرار می‌گیرند، این فیلم‌ها به صورت خودکار از حضور در مهم‌ترین بخش جشنواره محروم می‌شوند.

«نتفلیکس» به یک بازیگر اصلی در صنعت سینمای جهان تبدیل شده و میلیون‌ها دلار صرف پروژه‌های بزرگ سینمایی با کارگردانان طراز اول می‌کند اما استراتژی عدم اکران فیلم‌های در سینما و ارائه آن‌ها در بستر فضای مجازی اعتراضاتی را برانگیخته است. این در حالی است که کمپانی «آمازون» رقیب اصلی نتفلیکس، فیلم‌هایش ر ا در سالن‌های سینمای نیز اکران می‌کند.

هفتادویکمین جشنواره فیلم کن از تاریخ ۸ می (۱۸ اردیبهشت) با نمایش فیلم «همه‌ میدانند» جدیدترین ساخته اصغر فرهادی افتتاح می‌شود و تا ۱۸ می ( ۲۸ اردیبهشت) ادامه خواهد داشت. امسال «کیت بلانچت» ریاست هیئت داوران بخش رقابتی را بر عهده دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.