"یوسف محمد" که با تشدید اختلافات سیاسی جنبش تغییر و حزب دموکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی از سمت ریاست پارلمان محلی اقلیم کردستان عراق استعفا کرد، در گفتگو با یک رسانه محلی به تشریح ریشه یابی اعتراضات اخیر مناطق مختلف کردستان عراق، شکست سیستم حکمرانی محلی و نوع رابطه اربیل با بغداد پرداخته است.

یوسف محمد با اشاره به نبرد علیه گروه تروریستی داعش در منطقه تاکید کرد که اقلیم کردستان عراق به دلیل ضعف هیئت حاکمه آن دستاوردی از مبارزه علیه تروریست‌های داعش نداشته است این در حالی است که کشورهایی مانند ایران، روسیه و عراق پیروزمندانه از این مبارزه بیرون آمده‌اند. هیئت حاکمه اقلیم کردستان به دلیل عدم توانایی تجزیه و تحلیل معادلات منطقه‌ای و بین المللی، فساد گسترده و به تاراج بردن درآمدهای عامه، مسئول مستقیم وضعیتی است که اینک در کردستان عراق مشاهده می‌شود.

وی با یادآوری اعتراضات اخیر مناطق مختلف کردستان عراق که برای اولین بار هم مناطق اربیل و دهوک تحت حاکمیت حزب دموکرات کردستان را در بر گرفت، تصریح کرد: این اعتراضات، حرکتی خودجوش از سوی مردم اقلیم کردستان در واکنش به سیستم حکمرانی محلی و مشکلات ناشی از آن بوده است. کارمندانی که حقوق هشت ماهه عقب افتاده خود را مطالبه و با عدم پاسخگویی و چاره یابی مسئولان حکومت محلی روبرو می‌شوند،راهی غیر از اعتراض و حضور در خیابان‌ها ندارند.

عضو ارشد جنبش تغییر گفت: حکام اقلیم کردستان عراق در تلاش هستند مردم را از تغییرات آینده ناامید کنند، تغییرات محسوسی در اقلیم کردستان روی داده است، حکام اقلیم ضعیف شده‌اند، کردستان عراق دارای رئیسی بوده است که دوره ریاست وی بارها توسط پارلمان و به اشکال دیگر تمدید شده است اما اینک از کرسی ریاست دور شده است و به جرات می‌توان گفت که تغییرات مهمتر در انتخابات پارلمانی عراق و محلی اقلیم کردستان روی خواهد داد.

یوسف محمد اعتراضات مدنی و فشار مردمی را مهمترین عامل تحقق تغییرات مورد انتظار در اقلیم کردستان دانست و تاکید کرد: این راهی است که اینک توسط مردم کردستان عراق انتخاب شده است و می‌توانند آینده بهتری را از این طریق برای خود رقم بزنند.

وی انتخابات پیش روی پارلمانی عراق را حائز اهمیت دانست و گفت: با سازوکار طراحی شده توسط کمیسیون مستقل انتخابات این کشور و نمایندگی آن در اقلیم کردستان می‌توان گفت که میزان تقلب در این دوره از انتخابات کاهش خواهد یافت، بنابراین با انتخابات و رای به کسانی که نماینده اقشار معترض جامعه اقلیم کردستان هستند تغییرات بزرگی در این منطقه به وجود خواهد آمد.

رئیس سابق پارلمان محلی کردستان عراق در تشریح شکست هیئت حاکمه این منطقه گفت: حکام اقلیم کردستان در زمینه اقتصادی کارنامه شکست خورده‌ای دارند و رفراندوم ادعایی آنان با شکست روبرو شد. مردم کردستان عراق باید به این واقعیت واقف باشند که ابقای حاکمیت مشترک اتحادیه میهنی و حزب دموکرات کردستان به معنی از دست رفتن فرصت‌های تغییر و گذر به مرحله بهتری برای آنان خواهد بود، این احزاب در طول سال‌های حکمرانی خود بدهی‌های زیادی را بر اقلیم کردستان تحمیل کرده‌اند که با چنین وضعیتی امکان گفتگو با دولت مرکزی عراق وجود ندارد. تنها تغییری که برای مردم کردستان مثمر ثمر خواهد بود تغییر در هیئت حاکمه اقلیم است.

یوسف محمد تاکید کرد: در صورتی که هیئت حاکمه اقلیم کردستان و نمایندگان کردها در بغداد تغییر یابند می‌توان اقداماتی را در زمینه بازگشت سرمایه‌های به تاراج رفته کردستان عراق انجام داد و در روابط با دولت مرکزی در راستای تحقق منافع مردم تلاش کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.