سید احمد محیط طباطبایی، رییس ایکوم ایران و مدیر پایگاه بافت تاریخی شهر زواره؛ احتمال عمدی بودن آتش‌سوزی عمارت "سرهنگ‌آباد" را زیاد می‌داند و به ایسنا می‌گوید: باید پیگیری‌ها برای شناساییی عاملان این اتفاق انجام شود و عوامل آن مشخص شوند تا برخورد قضایی لازم صورت گیرد. میراث فرهنگی و مالک این عمارت تاریخی و نفیس بهتر است پاس‌کاری به یکدیگر در مورد پیگیری عاملان تخریب را تمام کند.

او با تاکید بر این‌که مالکیت این‌بنا در اختیار مالک شخصی بوده و میراث فرهنگی فقط آن را با هزینه‌ای گزاف مرمت کرده است، ادامه می‌دهد: عمارت "سرهنگ‌آباد" متعلق به خاندان عامری سهام السلطنه است که بنای خود را شبیه چهل‌ستون صفوی اصفهان ساخته، اما چون معماری بنا متناسب با مجموعه کوهستانی و سردسیر منطقه نبوده، بعد از مرگ او و به دلیل بی‌توجهی به این بنای تاریخی، آن چندین سال مورد آسیب قرار می‌گیرد، تا سال گذشته که میراث فرهنگی مرمت آن را در دستور کار قرار داده و عملیات نجات‌بخشی آن انجام می‌شود.

به گفته‌ی وی قرار بود با پایان مرمت و به زودی این مکان از مالک گرفته شده و به عنوان یک مکان گردشگری مورد استفاده شود.

او که فقط مسئول ۳۴ هکتار بافت تاریخی شهر زواره است؛ با بیان این‌که هنوز نمی‌داند میزان آسیب وارد شده به این بنا چه قدر اس، ادامه می‌دهد: این بنا جزو ابنیه‌ی ارزشمند در شهرستان زواره است که باید مورد توجه قرار گیرد.

سه شنبه صبح -۱۴ فروردین- بخشی از کاخ قاجاری سرهنگ‌آباد شهرستان زواره توسط افراد ناشناس آتش گرفت و براساس عکس‌های منتشر شده درصد زیادی از عمارت تاریخی در آتش سوخت.

فریدون اللهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان؛ اما با بیان این که بعد از وقوع آتش‌سوزی با اطلاع مردم محلی، آتش خاموش و عملیات رفع خطر انجام شد، در مورد نحوه‌ی پیگیری این آتش‌سوزی تاکید کرده بود: اگر چه این مجموعه مالک خصوصی دارد، اما با توجه به ثبت ملی این اثر و منحصر به فرد بودن آن با تمام توان پیگیر این تعرض و عمل غیرفرهنگی هستیم.
 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.