خبرگزاری فرانسه گزارش داد، این در حالی است که خبر آزاد شدن سیف الاسلام قذافی از بازداشت گروه شبه‌نظامی موسوم به "تیپ ابوبکر صدیق" که زمانی کنترل شهر زنتان واقع در غرب لیبی را برعهده داشت هرگز به طور رسمی تایید نشده است و در عین حال شایعات مختلفی را برانگیخته است.

با وجود آنکه برخی تاکید دارند او همچنان در جایی در همان حوالی زنتان به سر می‌برد، عده‌ای دیگر ادعا می‌کنند که سیف الاسلام قذافی مرده است.

با این حال آنچه که مسلم است این است که او از ژوئن ۲۰۱۴ تاکنون به شکل علنی در جایی دیده نشده و یا صدایش شنیده نشده است.

آخرین مدرکی که از او موجود است مربوط به یک ویدئو در ژوئن ۲۰۱۴ است که در آن او در زمان محاکمه‌اش در یک دادگاه در طرابلس دیده شد.

اکنون سیف الاسلام قذافی در پی محکوم شدن نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهور اسبق فرانسه به تامین مالی غیرقانونی کمپین انتخاباتی خود در سال ۲۰۰۷ با استفاده از پول‌های معمر قذافی، دوباره به سر زبان‌ها افتاده است.

سیف الاسلام قذافی در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۱۱ با شبکه یورو نیوز گفته بود سارکوزی باید پول‌هایی را که از حکومت پدرش گرفت تا کمپین انتخاباتی خود را به پیش ببرد، پس دهد.

سیف الاسلام در نوامبر ۲۰۱۱ به دست "تیپ ابوبکر صدیق" دستگیر شد و این اتفاق چند روز بعد از کشته شدن پدرش معمر قذافی در جریان قیام علیه حکومت او رخ داد.

دادگاه کیفری بین‌المللی اکنون در جریان یک مجادله قانونی با مقام‌های حاکم در لیبی بر سر انتقال سیف الاسلام قذافی به دادگاه لاهه قرار دارد.

او از سوی این دادگاه به اتهام ارتکاب جنایت علیه بشریت از جمله قتل، تحت تعقیب قرار دارد.

در ژوئیه ۲۰۱۵ یک دادگاه در طرابلس سیف الاسلام ۴۵ ساله را به طور غیابی به همراه هشت مقام دیگر حکومت سابق قذافی به اعدام محکوم کرد.

براساس اعلام چند منبع لیبیایی و چند دیپلمات، سیف الاسلام هنوز زنتان را ترک نکرده است.

با این حال این سوال مطرح است که آیا او هنوز یک زندانی است؟ هیچ کس در زنتان که مجموعا ۴۰ هزار نفر جمعیت دارد نمی‌خواهد که به این سوال پاسخی واضح بدهد.

مختار الاختر، یک عضو شورای نظامی زنتان که متشکل از مجموعه‌ای از گروهک‌های شبه‌نظامی این شهر است در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت سیف الاسلام گفت: بله او هنوز یک زندانی است.

او در ادامه تصریح کرد: حتی اگر او یک زندانی نباشد تحت تعقیب دادگاه کیفری بین‌المللی بوده و جایی برای فرار کردن ندارد.

شعبان المرهانی، یکی از رهبران قبایل در زنتان نیز روایتی گیج کننده درباره محل حضور سیف الاسلام ارائه کرده و می‌گوید: او در اینجا (در زنتان) است و یک زندانی است اما سرنوشت او در دست مسئولان شهر زنتان نیست.

یک عضو نیروهای امنیتی نیز مجددا روایتی گیج کننده مطرح کرده و گفت: در هر صورت سیف الاسلام هرگز واقعا یک زندانی به معنی واقعی کلمه نبوده و از همان زمان بازداشتش در بازداشت خانگی به سر می‌برد نه در یک زندان.

تیپ ابوبکر صدیق که شش سال پیش او را دستگیر کرده بارها از تحویل سیف الاسلام به مقام‌های دولت مرکزی لیبی یا دادگاه کیفری بین‌المللی خودداری کرده است.

این گروه گفته که در ژوئن ۲۰۱۷ بر اساس فرمان عفو عمومی از سوی پارلمان مستقر در شرق لیبی، قذافی را آزاد کرده اما کارشناسان حقوقی می‌گویند سیف الاسلام مشمول این فرمان عفو نمی‌شود.

این گروه شبه‌نظامی که به گفته ساکنان زنتان حدود یکسال پیش منحل شده، هنگامی که یکسال پیش این بیانیه را صادر کرد نتوانست کسی را قانع کند چون چند ماه پیش از آن نیز مدعی آزاد کردن او شده بود.

عمر غیث، نماینده پارلمان لیبی از شهر زنتان می‌گوید، نمی‌تواند آزادی سیف الاسلام را تایید یا تکذیب کند.

وی گفت: سیف الاسلام یک مجرم و یک فراری درنظر گرفته می‌شود و اگر دستگیر شود دوباره محاکمه خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.