توافقنامه همکاری هسته ای روسیه و ازبکستان امروز (دوشنبه) در پایگاه اینترنتی اخبار رسمی روسیه منتشر شده است.

این توافقنامه شامل ایجاد زیرساخت های ملی و آموزش نیروی انسانی در حوزه انرژی هسته ای در ازبکستان، ساخت نیروگاه هسته ای و راکتورهای تحقیقاتی در این کشور است.

در چارچوب این توافقنامه، روسیه در اکتشاف و فرآوری منابع اورانیوم در ازبکستان و تولید ایزوتوپ ها و به کارگیری صنعتی، پزشکی، کشاورزی، علمی و تحقیقات پایه با این کشور همکاری می کند.

مطابق این توافقنامه که در هشتم دی ماه پارسال (۱۳۹۶) امضا شد، روسیه دو واحد نیروگاه هسته ای نسل جدید در ازبکستان می سازد.

آلکسی لیخاچوف رئیس شرکت دولتی روس اتم روسیه در مراسم امضای این توافقنامه، ضمن بیان مزیت های اقتصادی ساخت نیروگاه هسته ای در ازبکستان گفت: اجرای این توافقنامه علاوه بر کمک به توسعه اقتصادی ازبکستان، موجب تقویت جایگاه بین المللی این کشور نیز می شود .

وی افزود: فدراسیون روسیه طرح ساخت دو واحد نیروگاه هسته ای نوین را در ازبکستان ارایه کرده است.

لیخاچوف این طرح را از لحاظ ایمنی و نیز کارآمدی اقتصادی منحصر بفرد عنوان کرد و افزود: ساخت بزرگترین نیروگاه هسته ای مدرن در ازبکستان جایگاه این کشور، دولت و محافل علمی آن را بطور قابل توجه تقویت می کند.

به گفته مدیر کل شرکت &#۳۹;روس اتم &#۳۹; ساخت این نیروگاه نه تنها تقاضای داخلی ازبکستان به نیروی برق بلکه امکانات صادرات آن به کشورهای همسایه را نیز افزایش خواهد داد.

ازبکستان هفتمین تولید کننده اورانیوم در جهان است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.