یک نشریه فرانسوی روز پنج‌شنبه مدعی شد دولت این کشور قصد دارد «برای حمایت از کردهای سوریه» به شهر «منبج» نیرو اعزام کند.

به نوشته نشریه «ماریان»، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه روز پنج‌شنبه در پاریس با هیاتی ۶ نفره از سران گروه‌های کردی و عربی سوریه دیدار کرده است.

این نشریه با بیان اینکه ماکرون با این تصور که ائتلاف تحت رهبری آمریکا کردها را تنها گذاشته، مصمم به مقابله با عملیات «شاخه زیتون» ترکیه است که اوایل سال جاری میلادی برای به عقب راندن کردها در خاک سوریه آغاز کرد.

ماریان می‌افزاید: «این خبر مهم اولین بار است که اعلام می‌شود: فرانسه با پشتیبانی نیروهای آمریکایی، به منبج نیرو اعزام خواهد کرد تا از ورود نیروهای ترکیه‌ای به این شهر ممانعت کند.»

در پی دیدار رئیس‌جمهور فرانسه با سران گروه‌های کرد، کاخ الیزه بیانیه‌ای صادر کرده که هرچند از ثبات در شمال شرق سوریه حمایت  کرده، اما در آن به اعزام نیرو به این منطقه اشاره‌ای نشده است.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «رئیس‌جمهور فداکاری‌ها و نقش اساسی نیروهای دموکراتیک سوریه (ائتلاف کردی-عربی فعال در شمال سوریه) در مبارزه علیه داعش را پاس داشت.»

این بیانیه می‌افزاید: «او به نیروهای دموکراتیک سوریه اطمینان داد که فرانسه از باثبات کردن منطقه امنیت شمال شرق سوریه در چارچوب یک حاکمیت فراگیر و متوازن و با هدف ممانعت از احیای داعش، حمایت می‌کند.»

دولت فرانسه هرچند از پاسخ به سوال خبرگزاری «رویترز» درباره احتمال اعزام نیرو به سوریه خودداری کرده، اما در بیانیه خود برای «میانجیگری» میان کردها و ترکیه اعلام آمادگی کرده است.

با این وجود، «خالد عیسی» که کردها را در نشست پاریس نمایندگی می‌کرده، به رویترز گفته که ماکرون قول داده فرانسه نیروهای بیشتری به منطقه اعزام کرده، کمک‌های بشردوستانه به سوریه بفرستد و برای دستیابی به یک راهکار دیپلماتیک تلاش کند.

به گفته عیسی، «نیروهای کمکی بیشتری اعزام خواهند شد تا به مقابله با حملات داعش و جلوگیری از تجاوزگری خارجی کمک کنند. این پیامی است مبنی بر اینکه اقدام غیرمسئولانه اسلام‌گرایان آنکارا باید متوقف شود.»

شهر منبج سوریه که تحت کنترل کردها قرار دارد، هدف بعدی عملیات ترکیه اعلام شده و آنکارا اعلام کرده به زودی کنترل این شهر را به دست می‌گیرد. کردهای سوریه اعلام کرده‌اند برای مقابله با ترکیه روی آمریکا حساب باز کرده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.