روزنامه &#۳۹;نیو ایندین اکسپرس&#۳۹; گزارش داد، سید معظم علی سفیر بنگلادش در کلوپ رسانه های شهر مومبای با تاکید بر اینکه فشار های بین المللی علیه میانمار باید ادامه یابد، گفت: هند نیز باید همراه جامعه جهانی به حمایت های خود برای محقق شدن حقوق مسلمانان روهینگیایی ادامه دهد.

وی ضمن درخواست از هند برای همکاری با بنگلادش برای حل مساله روهینگیا، گفت: بحران روهینگیا یکی از بزرگ ترین بحران های انسانی در دنیای مدرن است که بر زندگی این شهروندان تاثیر مخربی گذاشته است.

وی گفت: از ماه اوت سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۷۰۰ هزار مسلمان روهینگیا وارد بنگلادش شده اند درحالی که پیش از این حدود ۴۰۰ هزار نفر از مسلمانان روهینگیا در مناطق مختلف بنگلادش زندگی می کردند.

سفیر بنگلادش تاکید کرد: بر اساس وظایف انسانی خود به این گروه به صورت موقت پناه داده ایم اما آنها در نهایت باید به خانه های خود در میانمار بازگردند. مهمترین مشکل مخالفت میانمار با شناسایی روهینگیا به عنوان شهروندان این کشور است درحالی که آنها برای قرن ها در میانمار زندگی می کرده اند.

وی افزود: هند به عنوان یک قدرت منطقه ای بزرگ که دارای روابط دوستانه با بنگلادش و میانمار است باید به تلاش های خود برای راضی کردن میانمار به بازگشت هرچه زودتر و امن مسلمانان روهینگیا به خانه های خود ادامه دهد.

هم اکنون بیش از ۹۰۰ هزار مسلمان روهیگنیا در ارودگاه های مهاجران در منطقه &#۳۹;کاگس بازار&#۳۹; بنگلادش حضور دارند. نزدیک به ۶۸۸ هزار نفر از این تعداد پس از آغاز دور جدید خشونت ها در میانمار در اواخر ماه اوت سال گذشته به بنگلادش آمده اند.

بیش از ۶۵۰ هزار نفر از مسلمانان روهینگیا از روز ۲۵ اوت (سوم شهریور) به علت حملات شدید نیروهای ارتش و گروه‌های بودائی افراط ‌گرای میانمار و قتل و کشتار و سوزاندن خانه‌هایشان، وادار به ترک خانه‌ و کاشانه خود در ایالت فقیرنشین راخین و رفتن به ‌سوی مرزهای بنگلادش شدند.

بنگلادش و میانمار در تاریخ ۲۵ ماه نوامبر یک توافق نامه برای بازگشت پناهجویان روهینگیا به خانه های خود در راخاین امضا کردند.

بر اساس این توافق روند بازگشت مسلمانان روهینگیا به تدریج انجام خواهد شد درحالی که دو کشور باید امنیت، سلامت و کرامت آنها را تامین کنند.

اما دولت بنگلادش اعلام کرده است طرح بازگشت پناهجویان روهینگیا به میانمار که قرار بود از ماه ژانویه آغاز شود به تاخیر افتاده است.

مسلمانان روهینگیا خواهان بازگرداندن دارایی های روهینگیا و مجازات عاملان قتل عام خانواده های خود از سوی دولت میانمار هستند.

دور جدید خشونت ها در میانمار پس از حمله شبه نظامیان میانماری موسوم به ارتش رستگاری ارکنان روهینگیا(ARSA) به چندین ایستگاه پلیس در ایالت راخین آغاز شد. ارتش و گروه های بودایی با حمله به مسلمانان روهینگیا اقدام به کشتار، تجاوز و آتش زدن روستاهای روهینگیایی کردند.

به گفته سازمان پزشکان بدون مرز، در جریان این حملات بیش از ۶ هزار ۵۰۰ مسلمان روهینگیایی کشته شده اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.