«سیامک باقری»، کارشناس روابط بین‌الملل در خصوص تأثیرات تغییرات اخیر در کابینه آمریکا بر سرنوشت برجام، با اشاره به اینکه ترامپ به دنبال حذف نگاه دوقطبی کاخ سفید در قبال برجام است، بیان داشت: کاخ سفید دیدگاه واحدی در مورد توافق هسته­­‌ای ندارد.

وی با توجه به دیدگاه رئیس­ جمهور آمریکا به برجام گفت: رویکرد ترامپ در قبال برجام از ابتدا خروج از این توافق بوده است. توافق‌نامه هسته‌ای به‌ زعم رئیس­ جمهور آمریکا به نفع این کشور نیست؛ لذا به دنبال خروج از آن است.

کارشناس روابط بین‌الملل با تأکید بر اهدافی که ترامپ از تغییرات در وزارت خارجه آمریکا دنبال می­‌کند، اشاره داشت: آنچه تاکنون برای رئیس­ جمهور آمریکا ایجاد محدودیت کرده است، مشاوران او و نوع چینش کاخ سفید بود. لذا پیش‌بینی بر این بود که ترامپ برای رسیدن به اهداف خود دست به تغییراتی در کاخ سفید می­‌زند.

وی با اشاره به دیدگاه متضاد دولت ترامپ در قبال برجام تأکید داشت: یک دوقطبی در کاخ سفید در ارتباط با برجام حاکم بود. یک طرف مشاور امنیت ملی آمریکا، وزیر دفاع و وزیر خارجه این کشور بودند که قائل بر این بودند که واشنگتن نباید از برجام خارج شود و هر نوع اقدامی را باید با متحدان خود هماهنگ کند.

عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه امام صادق (ع) با توجه به دیدگاه دسته دوم در مورد توافق هسته­‌ای گفت: ترامپ برخلاف دسته اول چنین اعتقادی ندارد و برخی از افراد مانند نیکی هیلی به جد بر این اعتقاد هستند که یا باید تغییرات بنیادی در برجام ایجاد کرد و یا آمریکا از برجام خارج شود. برکناری تیلرسون و نیز آمدن جان بولتون در همین چارچوب قابل تحلیل است.

وی با تأکید بر تاکتیک­‌هایی که واشنگتن برای تغییر موضع تهران و بروکسل در پیش­ گرفته ­است، اشاره داشت: دونالد ترامپ به دنبال برداشتن گام‌هایی است که بتواند هم بر اروپایی‌ها و هم بر جمهوری اسلامی ایران فشار بیشتری وارد کند.

کارشناس روابط بین‌الملل با اشاره به پیامی که اقدامات اخیر رئیس­ جمهور آمریکا به دنبال دارد، تأکید داشت: اگر اروپایی­‌ها با تغییرات برجام همراهی نکنند، ترامپ راه خود را خواهد رفت و از برجام خارج خواهد شد؛ هرچند که نزدیک‌ترین دوستان خود را اخراج کند. به عبارتی دیگر برکناری تیلرسون و آمدن جان بولتون در سمت مشاور امنیت ملی کاخ سفید پیامی به اروپایی‌ها داشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.