یورونیوز گزارش داد، پل سیمون بولیوار مشکلی بی سابقه را برای کلمبیا بوجود آورده که آن را به نماد خروج دسته جمعی مهاجران از ونزوئلا بدل کرده است. مشکلی که از بحران اقتصادی و اجتماعی کشور همسایه (ونزوئلا) سرچشمه گرفته و تنها یک قطعه از پازل پیچیده پیش روی کشور کلمبیا محسوب می شود.

خبرنگار یورونیوز دراین گزارش افزود: روزانه ۴۵هزار مهاجر با پای پیاده از ونزوئلا به کوکوتا می روند. این شهر کلمبیا آخرین و شاید تنها امید بسیاری از افرادی است که برای گریز از اقتصاد رو به زوال آن را برگزیده اند.در زمان حاضر چهار میلیون نفر از جمعیت ۳۰ میلیون نفری ونزوئلا به علت کمبود مواد غذایی و پزشکی از این کشور فرار کرده اند.

ونزوئلا برای پنجمین سال متوالی با رکود اقتصادی دست و پنجه نرم می کند. سال گذشته میلادی، نرخ تورم به بیش از ۲۶۰۰ درصد رسید و طبق پیش بینی های صندوق بین المللی پول امسال نرخ تورم به ۱۳۰۰۰ درصد خواهد رسید.

نیکولاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا اخیرا اعلام کرده است که قصد دارد ارزش اسمی پول رایج این کشور (بولیوار) را تغییر دهد و سه صفر آن را حذف کند، اما به رغم این تغییر، ارزش واقعی حداقل دستمزد همچنان ماهانه معادل شش دلار است.

یک مهاجر به یورونیوز گفت: در ونزوئلا روزانه دو ساعت برق و سه ساعت آب داریم. از گاز هم خبری نیست. در کلمبیا همه چیز ارزان تر است، می توانید مایونز و دستمال توالت پیدا کنید.این چیزها جزء نیازهای اولیه است که در ونزوئلا پیدا نمی شود. چطور ممکن است که قیمت یک لیتر بنزین یک بولیوار باشد و قیمت یک لیتر آب ۵۰۰۰ بولیوار؟!.

براساس تخمین ها بیش از یک میلیون ونزوئلایی که هنگام ورود پناهنده بشمار نمی آمدند، در کلمبیا اقامت گزیده اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.