برخی محافل رسمی ترکیه با اشاره به اینکه تحرکات امارات علیه ترکیه اخیرا شتاب بیشتری گرفته است، گفتند که از جمله این تحرکات، جنگ رسانه‌ای علیه ترکیه است که طی روزهای اخیر در ممنوعیت پخش سریال‌های ترکیه‌ای و نیز هجمه رسانه‌های امارات علیه ترکیه به خصوص به دنبال حوادث شهر عفرین (شمال سوریه) و مداخله ارتش ترکیه در این شهر نمود پیدا کرده است.

محافل ترکیه همچنین اخیرا به اخبار مربوط به برگزاری نشستی با حضور رهبران عربی منطقه به ریاست امارات در داخل یک کشتی تفریحی در دریای سرخ که با هدف بررسی راهکارهای مقابله با ترکیه انجام شد، اهتمام داشته‌اند.

به نوشته روزنامه «القدس‌العربی»، اخباری نیز درباره مشارکت امارات در مانورهای نظامی مشترک با اسرائیل و برخی دیگر از کشورها در یونان در پرتو افزایش تنش بین آنکارا و آتن در دریای اژه منتشر شد و روزنامه صهیونیستی هاآرتص نیز در تأیید این خبر گزارشی را منتشر و طی آن مشارکت اسرائیل در مانور و تمرینات نظامی در یونان با حضور آمریکا، انگلیس، ایتالیا و قبرس و امارات را تأیید کرد و نوشت : «این نخستین بار نیست که امارات در مانورهای نظامی در کنار اسرائیل شرکت می‌کند.»

خبر دیگری نیز در رسانه‌های بین‌المللی از جمله وبگاه «میدل ایست آی» به نقل از برخی منابع آگاه منتشر شد مبنی بر اینکه در اواخر سال ۲۰۱۵ نشست محرمانه‌ای با حضور «محمد بن زاید» ولی‌عهد ابوظبی، «محمد بن سلمان» جانشین ولی‌عهد عربستان در آن دوره، «سلمان بن حمد» ولی‌عهد بحرین، «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر و «عبدالله دوم» شاه اردن در داخل یک کشتی تفریحی در دریای سرخ و به همت «جورج نادر» بازرگانی آمریکایی-لبنانیی و مشاور ولی‌عهد ابوظبی برگزار شد.

این بازرگان آمریکایی-لبنانی که اخیرا نیز به دلیل حمایت مالی از مبارزات انتخاباتی «دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مورد بازجویی قرار گرفت، در نشست مذکور به حاضران پیشنهاد تشکیل یک ائتلاف منطقه‌ای متشکل از ۶ کشور عربی را داد به گونه‌ای که این ۶ کشور پشتوانه آمریکا برای مقابله با نفوذ ترکیه و ایران در منطقه باشند.

رسانه‌های امارات نیز اخیرا انتشار اخبار علیه ترکیه را شدت بخشیده و اخباری با تیترهایی همانند «قتل غیرنظامیان سوریه در عفرین» و «اشغال اراضی سوریه توسط ترکیه» و مشابه آنها با هدف بدنام کردن ترکیه و عملیات موسم به «شاخه زیتون» در شهر عفرین سوریه منتشر کردند.

چند روز گذشته همچنین رسانه‌های سعودی که مقر آنها در دبی و ابوظبی می‌باشد، هجمه خود علیه ترکیه را افزایش داده و با دعوت از شخصیت‌های کُرد و عربی سعی کردند هجمه علیه ترکیه را بیشتر کرده و این کشور را به تلاش برای اشغال اراضی عربی متهم کنند.

در همین راستا «حامی اقصوی» سخنگوی وزارت خارجه ترکیه اخیرا اتهامات «عبدالله بن زاید» وزیر خارجه امارات علیه این کشور مبنی بر دخالت در امور داخلی کشورهای عربی را رد و تأکید کرد که همگان از روابط تاریخی و برادرانه ترکیه با جهان عرب اطلاع دارند.

وی گفت: «اتهامات بن زاید به ترکیه در خصوص دخالت در امور کشورهای عربی قابل درک نیست و بر خلاف اصل حسن نیت و همجواری است.»

عبدالله بن زاید روز یکشنبه در کنفرانس خبری با «سامح شکری» همتای مصری خود ترکیه و ایران را به مداخله در امور کشورهای عربی متهم کرده بود.

پیش از این نیز «احمد بیرات کونکار» نماینده پارلمان ترکیه در صفحه توییتر خود از «انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجه امارات انتقاد کرده و از وی خواسته بود به نمایندگی از سوی اعراب سخن نگوید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.