در بیانیه مطبوعاتی  هدر نوئرت آمده است: در ۲۲ مارس جان سالیوان با محمد بن سلمان ملاقات کرد تا ارتباط طولانی و حیاتی ایالات متحده و عربستان سعودی و همچنین روابط دوجانبه و پایدار را مورد تاکید قرار دهند.

 

به گفته وی، معاون وزیر و شاهزاده سعودی در این دیدار درباره طیف گسترده ای از مسائل دوجانبه و منطقه ای گفت و گو کردند. 

 

سخنگوی وزارتخارجه آمریکا ادامه داد: همچنین آنها ارزیابی های خود را درباره وضعیت بشر دوستانه در یمن به اشتراک گذاشتند و بر نیاز فوری به یک روند سیاسی برای پایان دادن به جنگ موافقت کردند. 

 

نوئرت اضافه کرد: دو طرف در مورد تاثیر نفوذ ایران در منطقه نیز گفت و گو و درباره برگزاری نشست سطح بالای آمریکا-شورای همکاری خلیج فارس در آینده نزدیک تبادل نظر کردند.

 

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در صدر هیاتی بلند پایه روز سه شنبه وارد واشنگتن شد و در این مدت با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، جیمز متیس وزیر دفاع، وزیر تجارت و تنی چند از اعضای کنگره آمریکا دیدار و در نشست مشترک روابط آمریکا-عربستان شرکت کرده است.

 

تحلیلگران مسایل بین المللی معتقدند آمریکا در دوره یکساله فعالیت ترامپ توانسته است با دمیدن ایران هراسی، بیشترین قراردادهای تجاری و عمدتا فروش تجهیزات نظامی را با عربستان منعقد کند و به این ترتیب با پول سعودی ها، وضعیت اقتصادی و اشتغال خود را بهبود بخشد.

 

از موضوعات مهم دیگر در این سفر، مساله رژیم صهیونیستی است که با توجه به دیدار جرد کوشنر داماد و مشاور ویژه ترامپ در امور خاورمیانه و برقراری نخستین خط پروازی از آسمان سعودی به سرزمین های اشغالی، به نظر می رسد که عربستان سعودی در مسیر بهبود روابط با این رژیم حرکت می کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.