وزیر خارجه انگلیس روز جمعه با تکرار ادعای آمریکا، ایران را به انجام فعالیت‌های مخرب سایبری و هدف قرار دادن صدها دانشگاه متهم کرد.

 

مای وزارت خارجه انگلیس، لرد &#۳۹;طارق احمد&#۳۹; گفت: تشخیص دولت انگلیس این است که موسسه مبنا مستقر در ایران مسئول شبکه هکری است که دانشگاه‌های سراسر دنیا را هدف قرار داده است. 

وی افزود: هکرها تلاش کردند تا از طرق سرقت مالکیت معنوی دانشگاه‌ها، درآمدزایی کرده و با هزینه ما به دستاوردهای فنی دست پیدا کنند.

لرد احمد بابیان اینکه انگلیس از اقدام آمریکا در محکومیت موسسه مبنا استقبال می‌کند، افزود: این اقدام نشان‌دهنده تمایل و توانایی ما برای استفاده از تمامی اهرم‌های موجود جهت پاسخ‌دهی جمعی به حملات سایبری است.

وی افزود: تمرکز این حمله بر دانشگاه‌های ما مؤید این است که تمام ارگان‌ها اهداف بالقوه به شمار می‌روند و بایستی دائماً در جهت تقویت امنیت سایبری خود گام بردارند.

این سیاستمدار انگلیسی بابیان اینکه فعالیت‌های مخرب سایبری بدون مجازات باقی نمی‌ماند، افزود که کارکنان موسسه مبنا دیگر قادر نیستند تا آزادانه سفر و مجبور هستند تا آینده شغلی خود را در ایران محدود کنند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا پیشتر موسسه مبنا و ۱۰ شخص ایرانی را به ادعای فعالیت‌های مخرب سایبری تحریم کرد.

در اطلاعیه روز جمعه وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده است: در اقدام هماهنگ با وزارت دادگستری ایالات‌متحده، دفتر نظارت بر دارایی‌های خارجی (OFAC) وزارت خزانه‌داری ایالات‌متحده، یک‌نهاد ایرانی و ۱۰ نفر از افراد ایران را تحت فرمان اجرایی E.O) ۱۳۶۹۴) &#۳۹;مسدودسازی اموال برخی افراد مشارکت‌کننده در فعالیت‌های قابل‌ملاحظه تخریب سایبری، مورد تحریم قرارداد.

بر پایه این اطلاعیه، مؤسسۀ مبنا یک شرکت ایرانی دانسته شده است که در سرقت شناسه‌های شخصی و منابع اقتصادی برای افزایش منافع مالی خصوصی فعالیت می‌کند. 

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین غلامرضا رفعت نژاد، احسان محمدی، سید علی میرکریمی، مصطفی صادقی، سجاد طهماسبی، عبدالله کریما، ابوذر گوهری مقدم، روزبه صباحی، محمد رضا صباحی و بهزاد مصری را هم در لیست این تحریم ها قرار داده است

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.