سران اتحادیه اروپا اظهار داشتند، آنها حق دارند برای حمایت از منافع خود «به شکل مناسبی» واکنش نشان دهند. 

نخست وزیر بلژیک در این زمینه گفت، معافیت ۴۰ روزه ای که واشنگتن تعیین کرده است، مانند این است که ترامپ «اسلحه را روی سر ما گرفته است». 

ترامپ روز پنجشنبه گفت که کشورهای اتحادیه اروپا به عنوان بزرگترین شریک تجاری آمریکا و شش کشور آرژانتین، استرالیا، برزیل، کانادا، مکزیک و کره جنوبی همزمان با ادامه مذاکرات، تا اول ماه مه (۱۱ اردیبهشت) از اعمال تعرفه های واردات فولاد و آلومینیوم معاف هستند. 

سران اتحادیه اروپا در نشست عادی خود در بروکسل با صدور بیانیه مشترکی اعلام کردند که این اقدامات بر اساس مسائل امنیت ملی به عنوان الگویی که واشنگتن بر آن تاکید کرده است، قابل توجیه نیست. 

در این بیانیه آمده است: شورای اروپا از تصمیم آمریکا برای اعمال تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم متاسف است. این شورا قویا از اقدامات کمیسیون اروپا برای تضمین حمایت کامل از حقوق اتحادیه اروپا مطابق با قوانین سازمان جهانی تجارت به منظور واکنش مناسب و مقتضی در برابر اقدامات آمریکا حمایت می کند. 

«سیسیلیا مالمستروم» کمیسیونر تجاری مذاکره کننده به نمایندگی از ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا گفت: اروپایی ها نمی خواهند به واسطه اقداماتی که عمدتا تحت تاثیر اتهامات دامپینگ (قیمت شکنی برای از میدان خارج کردن رقبا) چین اتخاذ شده است، جریمه شوند و واشنگتن و بروکسل باید همکاری کنند. 

وی در توئیتی نوشت: آمریکا و اتحادیه اروپا باید در رفع چنین مسائلی همکاری کنند. ما اکنون به مذاکره با آمریکا بر سر نگرانی های مشترک در خصوص مسائل تجاری از جمله تولید بیش از ظرفیت فولاد در جهان نیاز داریم. چنین مذاکراتی بین کشورهای شریک و هم پیمان نباید در معرض ضرب الاجل های ساختگی باشند. 

«ترزا می» نخست وزیر انگلیس به خبرنگاران در بروکسل گفت، اروپا چگونگی تضمین یک معافیت دائمی را بررسی می کند. 

فرانسه و آلمان از تصمیم ترامپ برای معافیت (موقت) صنعت اروپا از این تعرفه ها استقبال کرده اند. معافیت موقت اتحادیه اروپا از تعرفه ها به دنبال سفر مالمستروم به واشنگتن به منظور مذاکره با «رابرت لایت هایزر» نماینده تجاری و «ویلبر راس» وزیر بازرگانی آمریکا اعمال شد.

در حالی که اروپایی ها می گویند می خواهند جلوی یک جنگ تجاری را بگیرند اما سران این قاره در نشست روز جمعه خود به ترامپ هشدار دادند که اگر کاخ سفید به مانع تراشی های خود در ماه مه (اردیبهشت) ادامه دهد اقدامات تلافی جویانه ای را بکار خواهد بست. 

کمیسیون اروپا پیشنهاد کرده که اگر در نهایت تعرفه ها اعمال شوند این اتحادیه ممکن است واشنگتن را در سازمان جهانی تجارت به چالش بکشد و اقداماتی را برای جلوگیری از ورود فلزات به اروپا بکار بندد و تعرفه های مالیاتی علیه کالاهای آمریکا وضع کند تا امکان توازن دوباره در روابط تجاری آمریکا و اتحادیه اروپا را فراهم آورد. 

مالمستروم گفت، اتحادیه اروپا فعلا تصمیم گیری نهایی را به زمان دیگری موکول کرده است.

اقدامات تلافی جویانه اتحادیه اروپا می تواند شامل اعمال تعرفه علیه محصولات آمریکایی از جمله تنباکو، پرتقال و یک نوع نوشیدنی الکلی باشد.

«سباستین کورتس» صدر اعظم اتریش گفت اتحادیه اروپا به دنبال جنگ تجاری نیست اما در صورتی که رئیس جمهوری (آمریکا) «تصمیم غلطی» بگیرد، به آن «قاطعانه» واکنش نشان می دهد. 

«شارل میشل» نخست وزیر بلژیک از نارضایتی برخی از رهبران اروپا در خصوص تاکتیک های مذاکره ترامپ خبر داد و در بدو ورود به نشست سران اروپا گفت: من احساس می کنم که رئیس جمهوری آمریکا به دنبال مذاکره اتحادیه اروپا از طریق فشار بر این اتحادیه برای پذیرش خواسته های خود است. این یک راهکار عجیب برای مذاکره با یک کشور متحد و هم پیمان محسوب می شود. 

به گزارش ایرنا، تصمیم جدید آمریکا شامل اعمال تعرفه ۲۵ درصد برای واردات فولاد و ۱۰ درصد برای واردات آلومینیوم به آمریکا است که اروپایی ها ظاهرا تا ۱۱ اردیبهشت از آن معاف هستند.

کانادا و مکزیک در میانه مذاکرات با آمریکا بر سر پیمان تجارت آزاد کره شمالی موسوم به «نفتا» هستند و ترامپ هشدار داده که فقط در صورت مذاکرات موفقیت آمیز درباره این پیمان، این دو کشور را از اعمال تعرفه هایش معاف خواهد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.