الاخبار نوشت: به نظر می رسد گروه کُر جنگ طلبان علیه ایران، در کاخ سفید با اعلام تعیین جان بولتون بعنوان مشاور امنیت ملّی، کامل شده است.

 

 یک روزنامه چاپ بیروت در ادامه آورده است: در نیمه های شب دونالد ترامپ بار دیگر از طریق توئیتر جان بولتون را جایگزین مک مستر اعلام کرد. کسی که علنا از مقابله نظامی با ایران و حتی ضرورت براندازی نظام در ایران، صحبت می کند و پیش از رسیدن به این منصب نیز به کاخ سفید رفت و آمد داشته است. همین مساله تحلیلگران را بر آن می دارد تا انتصاب جدید ترامپ را به معنای آغاز شمارش معکوس برای جنگ با ایران بدانند.

 

جان بولتون بویژه در بیروت و جهان عرب شناخته شده است؛ چرا که با جریان ۱۴ مارس که در قبال دمشق و حزب الله مواضع افراطی داشت، ارتباط نزدیکی برقرار کرده بود. در سالهای گذشته بولتون همواره از تقسیم عراق و سوریه در مرحله پساداعش سخن گفته و به ایجاد نظامهایی دو گانه تحت شعار بازگشت به مرزهایی که اروپایی ها از یک قرن پیش تعیین کرده بودند، فراخوانده است.

 

بولتون که فکر جنگ علیه ایران را همواره با خود دارد، یک «باز» عادی نیست...

 

بولتون جایگزین مک مستری شد که احتمالات برکناری او پیش از اینها نیز وجود داشت؛ در شرایطی که مک مستر با شخصیت نظامی خود طی جنگ عراق در کنار ماتیس قرار داشت و از چهره های محافظه کار محسوب می شد، بولتون با شخصیت سیاسی خود یکی از بارزترین مقامات در دولت بوش پسر بود. این مرد که یکی از تایید کنندگان حمله به عراق بود، بر این عقیده است که یکی از بزرگترین اشتباهات آمریکا خروج نیروهایش از عراق در سال ۲۰۱۱ بوده؛ چرا که عراق می توانست پایگاهی پشتیبان برای مقابله با ایران باشد. بولتون همان کسی است که در کنار رئیس سابق موساد در سیاستهای تحریم و محاصره تهران از سال ۲۰۰۲ نقش داشته است.

 

در مقاله ای که چند روز پیش در امریکن کنسروتیو منتشر شد، آمده است:«بولتون یک باز عادی در بین محافظه کاران جدید نیست، وی چند سال در اندیشه جنگ علیه ایران بوده و بارها در گفتگوهای مطبوعاتی خود به حمله به ایران دعوت کرده است؛ بدون آنکه کوچکترین نشانه ای مبنی بر درک این سیاست از سوی او وجود داشته باشد». این مقاله می افزاید:«بولتون بیش از هر شخص دیگری در داخل یا خارج از دولت ترامپ، بر او برای پاره کردن توافق هسته ای با ایران تاثیر گذاشت».

 

در مورد مساله فلسطین، بولتون تنها حامی عادی سیاست اسرائیل نیست، بلکه یک صهیونیست راست گرای افراطی است که حتی خواستار تشکیل سه دولت در فلسطین شده بود. وی کسی است که به روسیه به دیده دشمن می نگرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.