به دنبال انتصاب جان بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی ترامپ، عباسعلی کدخدایی با انتشار مطلبی در کانال تلگرامی خود با عنوان «حامی تروریست ها، در دولت آمریکا!» نوشت:

خبر کوتاه است اما معنا دار. جان بولتن حامی آمریکایی منافقین عالی ترین پست سیاسی را در دولت تمامیت خواه ترامپ بدست آورد!

آیا می توان باور کرد این ها همه اتفاقی است؟ شعار دفاع از خلق و مردم در همان اوائل کار تبدیل شد به ضرورت کشتن مردم و امروز شعار ضد آمریکایی آنها به مفهوم خوابیدن در بغل مخالفین مردم تعییر شده است. سوال این است که چه اتفاقی افتاد که شعار مبارزه با امپریا‌لیست آمریکا تبدیل به همکاری و مزدوری برای آنها شده است؟

آیا این قبیل گروهکها از اول ساخته و پرداخته همان استکبار جهانی و به قصد ضربه زدن به مردم و منافع همین مردم به وجود نیامده بودند؟ ضمن اینکه بدیهی است که مخالفین مردم ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران، همه از یک آبشخور سیراب می شوند، آن هم آمریکا و اذناب پلیدش، خواه شعار ضد آمریکایی بدهند و خواه حامی حقوق بشر باشند و درس امروز اینکه مراقب باشیم در مخالفتها مقابل مردم قرار نگیریم و عمله آمریکا نشویم.

بدون گفت‌وگوی ملی، در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی شاهد پیشرفت نخواهیم بود

ایلنا نوشت:

عبدالله ناصری در پاسخ به این سوال که باتوجه به اعتراضاتی در دی ماه گذشته شکل گرفت ایجاد گفت‌وگوی ملی در این برهه از زمان چقدر ضرورت دارد، گفت: گفت‌وگو اگر منجر به نتیجه‌ای نشود کاربردی ندارد، اتفاقات دی ماه و پیام مردم این بود که کشور از شرایط بحرانی بیرون بیاید.افرادی که در اعتراضات شرکت کردند تقاضاهای مختلفی همچون آزادی سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، معیشتی و اقتصادی داشتند که باید به این موارد پاسخ داده شود. لازم است یک اراده کلان برای ایجاد تفاهم ملی شکل بگیرد و لازمه این کار این است افراد فارغ از گرایش‌های سیاسی خودشان جبهه‌ای تشکیل دهند تا از این شرایط بحرانی خارج شویم.

وی با بیان اینکه تشکیل جبهه تفاهم ملی حتمی است و اگر در عرصه داخلی پذیرفته شود برای این کار باید فارغ از گرایش‌های سیاسی قدم برداشت، عنوان کرد: باید شرایط در داخل کشور به گونه‌ای مدیریت شود که جریانات سیاسی بدون در نظر گرفتن گرایش‌های سیاسی ضمن حفظ هویت خود بتوانند دست به دست هم بدهند تا مشکلات موجود که نشانه‌هایش روشن و گویا است، مرتفع شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: معقدم بسیاری از معترضان حجاب، به حجاب اعتقاد دارند و صرفا می‌خواهند پیام سیاسی خود را برسانند. گروه‌های رادیکال از ابتدای انقلاب هیچ‌گاه نمی‌خواستند کشور روی مدار صلح و گفت‌وگو قرار بگیرد، تفاهم و گفت‌وگوی ملی بین جریان‌های حاکمیتی، مجلس، نهادها و سایر گروه‌های سیاسی باید شکل بگیرد. مهم‌ترین گفت‌وگوی که باید شکل بگیرد، گفت و شنود بین حاکمیت و جامعه مدنی است که یک شرایط بسیار جدیدی را برای کشور رقم می‌زند. با شکل‌گیری این گفتمان مردم امیدوار خواهند شد که بعد از گذشت ۴۰ سال کشور وارد فضای سیاسی تازه‌ای شده است.

وی خاطرنشان کرد: معتقدم ۲۹ اردیبهشت جامعه به حاکمیت و نظام برای چندمین بار اعتماد کرد و اگر این امر مورد توجه دستگاه‌ها قرار نگیرد این سرمایه عظیم اجتماعی به سمت و سوی دیگری خواهد رفت که مدیریت آن سخت خواهد بود. باید کاری کنیم که جامعه و حاکمیت به گفتمان‌های مدنی اعتماد پیدا کنند، هنگام انتخابات سرمایه عظیمی به میدان آمدند که خود معنا و مفهومی داشت اما اگر نتوانیم به مطالبات این قشر پاسخ دهیم قطعاً با مشکل روبه‌رو خواهیم شد.

ناصری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه قوای سه‌گانه باید در سال ۹۷ چه اولویت‌هایی را مدنظر قرار دهند، عنوان کرد: قوه قضاییه، مجریه و مقننه در سال ۹۷ با توجه به شرایطی که در کشور وجود دارد و همچنین شرایط منطقه‌ای باید زمینه‌های گفت‌وگو و تفاهم ملی را فراهم کنند.تا گفت‌وگوی ملی صورت نگیرد ما هیچ‌گاه در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی شاهد پیشرفتی نخواهیم بود برای اینکه اتفاق خاصی صورت گیرد و جامعه از شرایط سخت اقتصادی که وجود دارد رهایی یابد ما باید جبهه تفاهم ملی را تشکیل دهیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.