دولت اردن بعد از بروز تنش بین عربستان، امارات، بحرین و مصر با قطر در تبعیت از این کشورها سطح روابط خود با دوحه را کاهش داد.

به گزارش روز سه شنبه منابع خبری قطر، قرار است نامه نمایندگان بعد از اعلام وصول در مجلس برای ملک عبدالله دوم پادشاه اردن هم ارسال شود.

این منابع پیش بینی کردند طی روزهای آینده شمار امضا کنندگان نامه افزایش یابد.

نمایندگان وابسته به ائتلاف اصلاح که از سوی اخوان المسلمین اردن حمایت می شوند، اوایل اسفندماه هم در نامه ای به دولت خواستار بازگشت « بندر بن حمد العطیه » سفیر قطر به امان شدند.

هفته گذشته هم یک هیات اقتصادی اردن به ریاست «نائل الکباریتی» رییس اتاق بازرگانی به دوحه سفر کرد تا راه های تقویت روابط تجاری و اقتصادی میان دو کشور را مورد بحث و بررسی قرار دهد.

به گفته رییس اتاق بازرگانی اردن، قطر از نظر میزان سرمایه گذاری در اردن در جهان در رتبه سوم قرار دارد که تقریبا دو میلیارد دلار تخمین زده می شود و در دو بخش مالی و املاک تمرکز یافته است.

بحران قطر با همسایگانش از نظر اقتصادی بر اردن نیز تاثیر منفی گذاشت و ورود کالاهای اردنی به قطر به دلیل موضع گیری سیاسی امان نسبت به این بحران و همچنین بسته شدن مرزهای زمینی عربستان با قطر تقریبا متوقف شد.

درخواست نمایندگان مجلس اردن پس از آن صورت می گیرد که طی ماه گذشته روابط امان و ریاض به دلیل فشارهای ولیعهد سعودی بر شاه اردن برای حمایت از مواضع این کشور به ویژه درباره فلسطین به سردی گراییده است.

به گفته ناظران امور منطقه پشیمانی کشورهای حامی عربستان که پیشتر روابط خود با قطر را قطع کرده بودند دلیل عدم کارایی دیپلماتیک کشورهای تحریم کننده به ویژه عربستان در ماه های گذشته بوده است.

عربستان علاوه بر ماجراجویی ولیعهد جوان این کشور که موجب بروز اختلاف میان ریاض و بیشتر کشورهای اسلامی و عربی منطقه شده است، در دو سال اخیر با کاهش قیمت نفت درآمدهای سرشار خود را از دست داده و حربه فشار اقتصادی بر دولت ها برای پیشبرد اهداف سیاسی را به نوعی از دست داده است .

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.