«رودنی شکسپیر» تحلیلگر مسائل سیاسی در لندن گفت: حادثه مسمومیت سرگئی اسکریپال ارتباطی به روسیه و انگلستان ندارد بلکه به دعوای آمریکا و روسیه مرتبط است. سال‌ها است که دستگاه تبلیغاتی آمریکا شامل رسانه‌ها و سرویس‌های جاسوسی این کشور به‌ طور جنون‌آمیزی اصرار دارند روسیه در امور آمریکا دخالت می‌کند اما هیچ شاهدی برای اثبات ادعای خود ندارند.

شکسپیر با اشاره به تداوم پیروزی روسیه در جنگ سوریه با کمک تهران و دمشق افزود: همه شواهد نشان می‌دهد گاز شیمیایی استفاده‌شده در سوریه در دست تروریستی‌هایی است که به‌زودی قصد دارند دوباره در این کشور مرتکب جنایت شوند. بدین ترتیب آمریکا بلافاصله اعلام می‌کند این حمله از ناحیه بشار اسد بوده و به دمشق حمله می‌کند. در چنین شرایطی انتظار می‌رود روسیه از دمشق حمایت کند؛ اما حادثه مسمومیت اسکریپال که سناریویی تقلبی با همکاری دستگاه جاسوسی انگلستان و آمریکا است، مسکو را در موقعیت ضعف و اتهام قرار خواهد داد. 

وی یادآور شد در جنگ عراق در سال ۲۰۰۳ نیز دستگاه‌های جاسوسی انگلستان و آمریکا با همکاری یکدیگر و ارائه سناریویی ساختگی رژیم صدام را به در اختیار داشتن سلاح‌های کشتارجمعی متهم و به این کشور حمله کردند.

این تحلیلگر انگلیسی درباره پرونده مسمومیت سرگئی اسکریپال، عنوان کرد که ماده سمی استفاده‌شده در این حادثه ساخت آزمایشگاه‌های انگلستان است و دولت انگلستان قطعاً با درخواست روسیه مبنی بر ارائه نمونه این ماده سمی مخالفت خواهد کرد.

شکسپیر گفت: به‌طور خلاصه حادثه اسکریپال بخشی از پویش تبلیغاتی ضد روسی است که انگلستان در این کار کثیف با آمریکایی‌ها همدست شده است.

وی با این‌ حال اظهار داشت انگلستان قادر به افزایش فشار بیشتری بر روسیه نخواهد بود، چون ممکن است مسکو دست به اقداماتی بزند که برای انگلستان گران تمام شود.

وی درباره آینده روابط روسیه و اتحادیه اروپا نیز گفت که هرچند برخی از کشورهای اروپایی به‌ظاهر از انگلیس حمایت می‌کنند اما به‌تدریج به این نکته پی خواهند برد که آمریکا پشت این سناریو بوده و تلاش می‌کند اروپا را از روسیه دور کند.

اسکریپال ۶۶ ساله جاسوس پیشین روسیه که در انگلیس زندگی می‌کرد، چندی پیش به همراه دخترش، بیهوش بر روی یک نیمکت در مرکز خریدی در شهر سالزبوری پیدا شد. 

بر اساس گزارش رسانه‌های انگلیس، حال هر دو وخیم است و مامور پلیسی که اولین بار آنها را پیدا کرد، در بیمارستان بستری است. 

اسکریپال درسال ۲۰۱۰ هنگام تبادل جاسوس میان آمریکا و روسیه به انگلیس پناهنده شد که در آن، مسکو چهار جاسوس خود را با ۱۰ جاسوس آمریکا مبادله کرد. 

وی پیش تر مامور اطلاعاتی روسیه بود که به دلیل جاسوسی برای دولت انگلستان در سال ۲۰۰۶ به ۱۳ سال حبس در مسکو محکوم شد؛ او متهم بود که هویت جاسوسان روس را در اروپا به سازمان جاسوسی ‌ام.آی.۶ گزارش داده است.

مقامات انگلیس ادعا می‌کنند که اسکریپال براثر تماس با ماده سمی اعصاب ساخت روسیه، به شدت بیمار شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.