رسانه های اسلوونی در گزارش هایی نوشتند که پس از استعفای غیر منتظره «میرو سرار» نخست وزیر این کشور درهفته گذشته انتخابات پارلمانی امکان دارد در اواخر ماه «می» سال جاری از طرف ریاست جمهوری اعلام شود.

پاهور در نشستی که هفته گذشته با نمایندگان احزاب سیاسی داشت در باره تاریخ انتخابات پارلمانی که ۱۰ ژوئن باشد، به توافق ضمنی رسیده بود.

بنا بر قوانین اسلوونی، رئیس جمهوری می بایستی پس از یک هفته از استعفای نخست وزیر نشست اضطراری مجلس را تشکیل دهد که در آن نمایندگان رسما از استعفای نخست وزیر مطلع و دولت تا تشکیل دولت جدید تنها امور جاری را انجام دهد.

میرو سرار نخست وزیر اسلوونی چهارشنبه ۲۴ اسفند در واکنش به ابطال نتایج یک همه پرسی مهم دولتی از سمت خود استعفا کرد.

دادگاه قانون اساسی اسلوونی نتایج این همه پرسی را که برای تصمیم گیری در خصوص یک پروژه بزرگ زیر ساختی با هدف ساخت خط جدید راه آهن برگزار شده بود، غیرقانونی اعلام کرد. 

این دادگاه اعلام کرده بود که هزینه های دولتی انجام شده برای تبلیغ موافقان همه پرسی ماه سپتامبر، ناقض اصل بی طرفی دولت بوده است.

جمهوری اسلوونی با وسعت ۲۰ هزار کیلومتر مربع بیش از دومیلیون و ۶۰۰ نفر جمعیت دارد.

اسلوونی از جمهوری های برآمده یوگسلاوی سابق است که در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و اتحادیه اروپا عضو است. 

این کشور در چند سال اخیر پس از معضلات اقتصادی که بیشتر کشورهای اروپای شرقی با آن مواجه بودند توانست بر این مشکلات غلبه کند و اکنون با بسیاری از کشورها همکاری تجاری و اقتصادی دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.