وب سایت channelnewsasia نوشت، آلفابت، شرکت مادر گوگل، اعلام کرد که تصمیم گرفته است از ماه ژوئن سال جاری میلادی، تمامی تبلیغات مربوط به استخراج ارزهای دیجیتالی رمزنگاری شده همچون بیت کوین ماینینگ را که برروی پلت‌فرم‌های خود اجرا و نمایش داده می‌شود، ممنوع اعلام کند.

از آنجا که تعداد کثیری از کاربران در فضای مجازی قربانی حملات بدافزاری وب سایت‌های حاوی تبلیغات برای استخراج و ماینینگ ارزهای دیجیتالی شده بودند، حالا گوگل در پی اقدامی جدید است تا بتواند از نفوذ و سوءاستفاده هکرها و مجرمان سایبری از حساب‌های کاربری و رایانه‌های شخصی کاربران جلوگیری به عمل بیاورد.

گوگل عنوان کرده است که در سال گذشته ۲۰۱۷ میلادی، تعداد ۳.۲ میلیارد از تبلیغاتی را که سیاست‌گذاری‌های گوگل را نقض می‌کرده است، از پلت‌فرم‌های مختلف خود حذف کرده است. این رقم تقریبا دو برابر میزان تعداد تبلیغاتی است که گوگل در سال ۲۰۱۶ حذف کرده است.

اسکات اسپنسر، مدیر تبلیغاتی گوگل در این باره می‌گوید: بهبود کیفیت وب‌گردی و حذف تبلیغات نامناسب از پلت‌فرم‌های مختلف و سرویس‌های آنلاین گوگل همواره در اولویت اول ما بوده است".

در ژانویه گذشته، شبکه اجتماعی فیس بوک اعلام کرد که قصد دارد در آینده‌ای نزدیک سایت‌های استخراج ارز مجازی و کسب درآمدهای غیرمجاز را ممنوع کند. از زمانی که تب ارزهای دیجیتالی رمزنگاری شده همچون بیت کوین، ریپل و مونرو بالا گرفت و کاربران بسیاری به کسب درآمد و سودآوری از طریق این ارزهای مجازی روی آوردند، هکرها و مجرمان سایبری بسیاری نیز در اقداماتی غیرقانونی و غیرمجاز، به حساب‌های کاربری و رایانه‌های شخصی قربانیان نفوذ یافته و با سوءاستفاده از آن‌ها کسب درآمد می‌کردند.

براساس گفته‌های تحلیلگران، زمانی که بیت‌کوین در سال ۲۰۰۹ برای نخستین بار در بازارهای جهانی ظهور پیدا کرد، ارزش آن حتی از یک دلار هم کمتر بود اما در ماه‌های گذشته حتی تا مرز ۲۰ هزار دلار هم رسید. درواقع، فناوری بیت‌کوین ‌که یک پول رمزنگاری شده است، این امکان را به کاربران می‌دهد که بدون نیاز به هیچ بانکی مبادلات مالی خود را انجام می‌دهند و همچنین هویت طرفین معامله نیز ناشناس باقی می‌ماند.

به همین خاطر هم بسیاری از کشورهای جهان در ابتدا به مقابله با این فناوری جدید پرداختند اما پس از گذشت زمان به این نتیجه رسیدند که نمی‌توان در برابر ظهور فناوری جدیدی که کسب درآمد در پی دارد، مقاومت کرد. بسیاری از منتقدان ارزهای دیجیتالی معتقدند که این فناوری به تجارت‌های غیرقانونی و غیرمجاز همچون تجارت اسلحه، تجهیزات تروریستی، قاچاق دارو و موادمخدر دامن‌زده و به علت آنکه مقامات قضایی و پلیس نمی‌توانند طرفین معامله را شناسایی و ردگیری کنند، باعث سهولت آن می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.