نصرت‌الله تاجیک کارشناس مسائل بین‌الملل درباره انتصابات اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و برکناری تیلرسون و جایگزینی پومپئو به جای وی و انتصاب «جینا هاسپل» به ریاست سازمان سیا خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که قطار اخراجی‌های دولت ترامپ همچنان بدون فرمان و ترمز در حال حرکت است.

وی افزود: بعد از اخراج استیو بنان یکی از مغزهای متفکر کابینه، همچنان گمانه‌زنی وجود داشت که تیلرسون هم برکنار شود.

به گزارش فارس، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا امروز سه‌شنبه  با اعلام خبر برکناری تیلرسون عنوان کرد که «مایک پومپئو» رئیس کنونی آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) از این پس به عنوان وزیر خارجه این کشور فعالیت می‌کند. پومپئو چه زمان فعالیت به عنوان نماینده کنگره و چه در منصب ریاست سیا گرایشات به شدت ضد ایرانی داشته است. 

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین اعلام کرد که «جینا هاسپل» از افسران اطلاعاتی کهنه‌کار آمریکایی را به ریاست سیا منصوب کرده است. وی در توییتر نوشت: «جینا هاسپل رئیس جدید سیا و اولین زنی خواهد بود که به این سمت انتخاب شده است. تبریک به همه.»هاسپل که در سال ۱۹۸۵ به سیا پیوست، در فوریه ۲۰۱۷ به معاونت این سازمان منصوب شد.

*تیر خلاص را نامه تیلرسون زد

سفیر اسبق ایران در اردن در ادامه این گفت‌وگو با بیان اینکه تیلرسون یکی از مشاوران اقتصادی ترامپ قبل از تشکیل دولت بود، یادآور شد: ولی اختلاف نظرش در مورد چند موضوع مهم سیاست خارجی با ترامپ و عدم قبول وزارت خارجه آمریکا توسط ترامپ به این نحو که ترامپ اصلا با وزارت خارجه کار نمی‌کرد و بسیاری از کارشناسان را بازنشسته کرده بود، به نظر می‌آمد که نقطه مهم استراتژیک سیاست خارجی آمریکا یعنی روسیه و کره شمالی بالاخره کار دست تیلرسون می‌دهد.

تاجیک ادامه داد: اگرچه گفته می‌شود تیر خلاص را نامه تیلرسون درباره مسموم شدن جاسوس دوجانبه روس در لندن زد، در حالی که کاخ سفید اعلام موضع قطعی نکرده بود، تیلرسون معتقد بود که روسیه باید مسئولیت را بپذیرد.

به گزارش فارس، وزیر خارجه آمریکا بامداد سه‌شنبه، روسیه را به نقش داشتن در مسمومیت یک جاسوس دوگانه و دخترش که هفته گذشته در لندن اتفاق افتاده بود، متهم کرد. 

تاجیک ادامه داد: ترامپ همانطور که اعلام کرده بود اختلاف نظرهایی را با تیلرسون درباره برجام داشت.عده‌ای معتقدند اقدام ترامپ مناسب نیست و خواهان هستند که با مذاکره کار را جلو ببرند که جناح کبوترها بر این باورند و برعکس جناح بازها بر این اعتقادند که باید شدت عمل به خرج داده شود به خصوص در مورد روسیه، کره شمالی و ایران.

این کارشناس مسائل بین‌الملل عنوان کرد: اختلاف تیلرسون و ترامپ درباره برجام باعث شد که پای اروپا به میان بیاید و در بحث کره شمالی نیز پای چینی‌ها به وسط آمد. از قبل حدس زده می‌شد تیلرسون برکنار شود و ترامپ هم به فاکس نیوز گفته بود که احتمال می‌دهم تیلرسون تا آخر دولت همراهم نباشد.

وی با اشاره به اظهارنظر تابستان گذشته تیلرسون درباره ترامپ و احمق خطاب کردن رئیس جمهور آمریکا توسط تیلرسون بیان کرد: بعد از آن شایعاتی بر سر زبان‌ها افتاد که تیلرسون برکنار خواهد شد ولذا به نظر می‌آمد که این دو نتوانند تا آخر دولت اول ترامپ ادامه دهند.

*ادامه دولت اول ترامپ در هاله‌ای از ابهام

تاجیک در عین حال گفت: البته ادامه دولت اول ترامپ نیز در هاله‌ای از ابهام است، چرا که با توجه به بحث دخالت روس‌ها در انتخابات آمریکا و ارتباطات ترامپ و روس‌ها به نظر می‌رسد این دولت تا انتها نرود و یا یک دوره‌ای باشد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: بحث برکناری تیلرسون در 6 ماه گذشته مطرح بوده و در همان زمان 2 گزینه مطرح بود عده‌ای از نیکی هیلی سخن می‌گفتند که مواضع ضد ایرانی علنی داشت و برخی هم پومپئو را جایگزین تیلرسون می‌دانستند و در حال حاضر با توجه به تغییرات کنونی به نظر می‌رسد که اگر سنا جانشینی خانم جینا هاسپل را برای سیا تأیید کند، یکی از ضد ایرانی‌ترین دولت‌ها در آمریکا روی کار خواهد آمد و در آن صورت بار طراحی و نحوه برخورد با ترامپ را بر دوش ما سنگین می‌کند.

وی افزود: سیاست خارجی ما باید خیلی هوشمندانه از طریق هم پیمان سازی و بلوک بندی در این مدت باقیمانده ترامپ، با درایت بهترین طراحی را داشته باشد.

سفیر اسبق ایران در اردن درباره آینده برجام نیز خاطرنشان کرد: همه برجام آمریکا نیست و این به طراحی‌های خودمان بستگی دارد که چگونه با دنیا کار کنیم. برجام بدون آمریکا قابل اجراست، البته سخت است. الان بهترین کسانی که در کنار ما در برجام قرار دارند اروپا، روسیه و چین هستند که با روسیه و چین در خیلی از مسائل مشکل نداریم، ولی در برخی مسائل با اروپا دارای مشکل هستیم و به جای اینکه نگران برجام باشیم، باید نگران از دست دادن هم پیمانان مان باشیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.