عصر روز گذشته هواپیمای جت شخصی چنلنجر ۶۰۴ بمباردیه سی ۶۰ متعلق به هولدینگ باشاران ترکیه که در مسیر شارجه ـ استانبول ترکیه با ۱۱ سرنشین در حال پرواز بود، در کوه دورک اناری در ارتفاعات بالادست آبشار دره عشق در شهرستان کیار استان چهارمحال و بختیاری سقوط کرد و همه سرنشینان آن جان باختند.

بنا به اعلام رسانه های ایران به نقل از دکتر مهرداد علی بخشی مدیرکل بحران سازمان پزشکی قانونی ایران، &#۳۹;آخرین جسد هواپیمای ترکیه‌ای که عصر دیروز در حوالی شهرکرد سقوط کرد، پیدا شده و اجساد همه ۱۱ سرنشین آن به پزشکی قانونی شهرستان شهرکرد منتقل شده است.&#۳۹;

مدیرکل بحران سازمان پزشکی قانونی ایران همچنین اعلام کرده است که &#۳۹;تمام مراحل مربوط به تشخیص هویت و شناسایی این افراد برابر پروتکل‌های موجود انجام خواهد شد و علاوه بر معاینه اجساد، بررسی مشخصات، هم پیمایی و سایر آزمایش های تخصصی بر روی این اجساد انجام خواهد شد.&#۳۹;

خبرگزاری آناتولی ترکیه به نقل از وی درباره اینکه آیا نیازی به اخذ نمونه ژنتیکی از خانواده این قربانیان وجود دارد یا خیر؟ اعلام کرده است که &#۳۹;با توجه به اینکه تعدادی از اعضای خانواده قربانیان این حادثه به فرودگاه شهرکرد آمده اند، در صورت نیاز نمونه گیری از آنها انجام خواهد شد و در حال حاضر نمی‌توان به شکل قطعی اعلام کرد که آیا نیازی به اخذ نمونه ژنتیکی وجود دارد یا خیر؟&#۳۹;

روزنامه حریت ترکیه امروز به نقل از وزارت حمل و نقل، دریانوردی و ارتباطات این کشور اعلام کرد که هواپیمای جت شخصی ترک پس از اعلام &#۳۹;نقص فنی&#۳۹; در ایران، سقوط کرده است.

این رسانه همچنین اعلام کرد که خلبان هواپیما مدت کمی پس از پرواز درخواست کاهش ارتفاع و فرود داده و در ادامه در خاک ایران در ارتفاع ۱۲ هزار متری در حال پرواز بوده و آخرین بار درخواست افزایش ارتفاع تا ۱۲ هزار و ۳۰۰ متر را داده است.

بنا به اعلام این رسانه، لحظاتی پس از این درخواست، تماس با هواپیما قطع شده و در ساعت ۱۷.۴۰ به وقت ترکیه(۱۸.۱۰) هواپیما در اطراف شهر کرد در استان چهارمحال و بختیاری سقوط کرده است.

رسانه های خبری ترکیه دیشب اسامی سرنشینان هواپیمای جت شخصی سقوط کرده در کوه دورک اناری در ارتفاعات بالادست آبشار دره عشق در شهرستان کیار استان چهارمحال و بختیاری را اعلام کردند.

در این هواپیمای جت شخصی چنلنجر ۶۰۴ بمباردیه سی ۶۰ متعلق به هولدینگ باشاران که عصر روز یکشنبه در مسیر شارجه ـ استانبول ترکیه با ۱۱ سرنشین در حال پرواز بوده، علاوه بر ملکه قوّت خلبان و بریل گبش کمک خلبان و اِدا اوصلو&#۳۹; خدمه پرواز، مینا باشاران، زینب جُوشکون، عایشه آند، بورجو گون دُوغار اورفالی، آصلی ایزمیرلی، لیانا هانانل، جاسمین باروح و صنم آکای حضور داشتند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، همه سرنشینان هواپیما و خدمه پرواز زن بوده اند.

 به نقل از شبکه خبری خبر۷ ترکیه، ملکه قوّت خلبان زن این هواپیما در آخرین تماس خود با برج مراقبت، مدتی پس از پرواز &#۳۹;درخواست فرود&#۳۹; داده بود و این درخواست وی در دستگاههای برج مراقبت ثبت شده است.

این رسانه همچنین دیشب اعلام کرد که پس از این ارتباط خلبان، ارتباط وی با برج مراقبت قطع شده و احتمال می رود که پس از درخواست فرود و کاهش ارتفاع توسط خلبان، مشکل فنی و یا برخورد با پرنده اتفاق افتاده است.

به گزارش این رسانه، خلبان این هواپیما که از نخستین خلبانان زن خطوط هوایی ترکیه محسوب می شود، پس از اتمام خدمت رسمی، به استخدام هولدینگ باشاران در آمده بود و خلبانی هواپیمای شخصی این شرکت را بر عهده داشت.

به نوشته این رسانه، بریل گبش کمک خلبان این هواپیما نیز که دانش آموخته مرکز آموزش خلبانی بوده و مدتی به استخدام سازمان هواپیمایی ترکیه در آمده بود، از شغل خود کناره رفته و به عنوان کمک خلبان در هولدینگ باشاران مشغول به کار شده بود.

رسانه های ترکیه امروز اعلام کردند که بریل گبش کمک خلبان جوان این هواپیما به اتهام عضویت در گروه گولن در محل کار سابق خود اخراج شده بوده است.

شبکه خبری ان.تی.وی ترکیه اعلام کرد که این هواپیما یک جت شخصی بوده و در این پرواز مینا باشاران دختر حسین باشاران یکی از سرمایه داران مشهور ترکیه و مدیر هولدینگ باشاران به همراه هفت نفر از دوستانش حضور داشته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.