سالانه ۲۵ هزار نفر در ایران دچار سوختگی می‌شوند و ۲ هزار نفر هم جانشان را به دلیل آسیب‌های ناشی از سوختگی از دست می‌دهند. با این وجود در کل کشور فقط چهار بیمارستان تخصصی سوختگی وجود دارد که یکی از آنها در تهران قرار دارد.

مصطفی ده‌مرده‌ای رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی مطهری که تنها بیمارستان سوختگی تهران است با نزدیک شدن به چهارشنبه‌سوری این روز را بهانه‌ای برای پرداختن به کمبودهایی که در زمینه درمان بیماران سوختگی وجود دارد، می‌داند و به اعتمادآنلاین می‌گوید: «درمان سوختگی بسیار پرهزینه است البته بیمارانی که در بیمارستان‌های دولتی مانند شهید مطهری درمان می‌شوند تا زمانی که بستری باشند هزینه چندانی پرداخت نمی‌کنند اما هزینه ادامه درمان مانند تهیه پانسمان‌های تخصصی، جراحی پلاستیک، درمان‌های توان‌بخشی و برخی از داروها واقعاً بالا است به همین دلیل برخی از کسانی که دچار سوختگی شده‌اند قادر به ادامه روند درمان نیستند و دچار مشکل می‌شوند.»

وزارت بهداشت سالانه ۲۳ میلیارد تومان یارانه برای درمان بیماران سوختگی اختصاص می‌دهد اما این مبلغ کافی نیست. ده‌مرده‌ای این موضوع را تأیید می‌کند و می‌گوید: «در کنار کم بودن یارانه این حوزه، ما با کمبود جدی تخت‌های تخصصی سوختگی در کشور و حتی در همین پایتخت مواجه هستیم. در حال حاضر به‌جز بیمارستان شهید مطهری، در بیمارستان یافت‌آباد هم تعدادی تخت سوختگی وجود دارد که به‌هیچ‌وجه جوابگوی نیاز پایتخت نیست. در کل کشور ۸۰۰ تخت سوختگی وجود دارد که نزدیک به ۵۰ درصد آن‌ها کاملاً مجهز و استاندارد نیستند. این درحالی است که نیاز واقعی کشور حداقل ۲۵۰۰ تخت مجهز و استاندارد است. همین موضوع باعث می‌شود که خیلی از کسانی که دچار سوختگی شده‌اند و نیاز به درمان سرپایی دارند هم به مشکل برمی‌خورند و به درمان مناسب دسترسی ندارند.»

او بسیاری از بیماران سوختگی را از افرادی می‌داند که متعلق به طبقه ضعیف جامعه هستند، ده‌مرده‌ای می‌گوید: «معمولاً حوادث سوختگی در مناطق فقیرنشین اتفاق می‌افتند و یا کسانی را درگیر می‌کنند که به دلیل فقر با مواد اشتعال‌زا آن هم به صورت غیراستاندارد سر و کار دارند. این موضوع وقتی در کنار درمان حساس و گران قرار می‌گیرد مشکل را چند برابر می‌کند.»

ده‌مرده‌ای، هزینه ساخت تخت بیمارستانی سوختگی را متناسب با تعرفه‌های درمان سوختگی نمی‌داند و می‌گوید: «ساخت هر تخت سوختگی مجهز یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه دارد. همین موضوع باعث می‌شود که تهیه تخت سوختگی به‌صرفه نباشد. به هر حال باید در همه شهرها مراکز درمانی حداقل مجهز به امکانات درمان اولیه بیماران سوختگی باشند.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.