حمید قبادی پنجشنبه شب در مراسم پایانی جشنواره مد و لباس خراسان رضوی در محل مجتمع تجاری اطلس با تاکید بر گسترش موسسات مربوط به مد و لباس در کشور افزود: وجود این همه هنرمند در بخش مد و لباس ضرورت راه اندازی موسسات بیشتر در این بخش را دوچندان می کند.

وی اظهار کرد: مد و لباس، هنر صنعتی است که براساس اندیشه و باور هنرمند شکل می گیرد و خوشبختانه این هنر صنعت در کشور در حال ساماندهی و گسترش است.

قبادی ادامه داد: مد و لباس چند سالی است که در کشور رونق گرفته و تلاشگران این عرصه درصدد جهت دادن مد و لباس کشور به سمت اندیشه و خلاقیت های ایرانی هستند.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور گفت: ساماندهی جریان مد و لباس در کشور به اذن رهبرمعظم انقلاب در دهه ۸۰ آغاز شد و در دهه ۹۰ سرعت گرفت.

قبادی اظهار کرد: مجموعه مد و لباس به دلیل داشتن ویژگی های خلاقانه و هنرمندانه در ذیل هنر و صنعت تعریف می شود اما مد و لباس یک جریان چندوجهی است.

وی ادامه داد: بخش هنری جریان مد و لباس به مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مربوط می شود اما این جریان ابعاد دیگری نیز دارد که به وزارتخانه های دیگر از جمله آموزش و پرورش نیز اختصاص می یابد.

قبادی اظهار کرد: لباس فرم دانش آموزان در مدارس موضوع بسیار مهمی است که اگر از نظر زیباشناختی به آن توجه نشود، در توجه فرد به پوشش خود در آینده تاثیر منفی می گذارد.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور بیان کرد: اگر لباس فرمی که در کودکی به فرزندانمان در مدرسه تحمیل می کنیم، فاقد زیبایی و آراستگی باشد، باعث می شود در آینده فرزندانمان به ظاهر خود و آراستگی آن اهمیتی ندهند.

قبادی اظهار کرد: وجود عناصر خلاقانه و ارتباط میان رشته ای با سایر حوزه ها بسیار ثمربخش است اما خط قرمز نیز دارد که آن پرهیز از اسراف و تجمل گرایی است.

وی گفت: می توان در عین ایجاد خلاقیت و هنر در طراحی لباس از آموزه های فرهنگی و دینی نیز پیروی کرد و این آموزه ها اقدامات نوآورانه و مبدعانه مبتنی بر ارزشهای دینی و ایرانی در طراحی لباس را تایید می کند.

قبادی افزود: خراسان رضوی از استعدادهای درخشانی در حوزه مد و لباس برخوردار است و بعد از تهران با ۲ هزار میلیارد تومان مصرف کالا در سال، رتبه دوم کشور را در میزان مصرف دارد.

وی بیان کرد: بخشی از سبد مصرفی کالا در خراسان رضوی به پوشش و لباس تعلق دارد لذا این استان از بعد جغرافیای و سهم خود از سبد مصرفی کالای خانوار، بسیار حایز اهمیت است.

دبیر کار گروه ساماندهی مد و لباس گفت: خراسان رضوی دارای پنج اتحادیه و چندهزار واحد صنفی در بخش لباس است که پایگاه دوم را در این بخش در کشور دارد.

وی اظهار کرد: وجود ظرفیت بالای تولیدی و صنفی و هنرمندان برجسته در بخش مد و لباس و ۳۰ میلیون زائر در سال از ویژگی های بدیع خراسان رضوی است که لزوم توجه به پوشاک در قالب کالای سوغات این شهر را ضروری می سازد.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با تاکید بر گسترش نگاه بین المللی به موضوع طراحی مد و لباس گفت: ایران اشتراکات فرهنگی زیادی با کشورهای همسایه خود دارد که یکی از این اشتراکات لباس است و برگزاری جشنواره های مد و لباس فقط یک محفل یا دورهمی نیست بلکه کارکرد آن معرفی ظرفیت های هنری منطقه باید باشد.

به گزارش ایرنا، جشنواره مد و لباس خراسان رضوی از ۱۳ تا ۱۷ اسفند ماه در محل مرکز تجاری اطلس در مشهد برپا بود. در پایان این مراسم از برگزیدگان این جشنواره قدردانی شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.