سید عباس صالحی شامگاه پنجشنبه در شورای فرهنگ عمومی خوزستان عنوان کرد: این استان قلب ایران محسوب می شود؛ بخش وسیعی از جامعه ایرانی ، ریشه ها و بخش هایی از وجود خود را از این اقلیم می دانند.نقش خوزستان در مقاومت و دفاع هشت ساله فراموش نشدنی است؛ حق و سهمی که این استان بر نسل حاضر و آینده ایران زمین دارد، هرگز از یادها نمی رود.

وی افزود: دریچه ورودی تشیع به ایران از این منطقه بوده و بسیاری از بزرگانی دینی از مسیر این خطه، معارف اهل بیت را به فضای کشور منتقل کردند؛ پس از آن نیز علما و بزرگان این سرزمین در فهم و شور دینی کوشیده اند و تلاش کردند که مسائل دینی و معرفتی را به ایران اسلامی منتقل کنند.

صالحی با اشاره به حضور بزرگانی همچون؛  دعبل خزایی و شیخ مرتضی انصاری در خوزستان گفت: فیض وجودی این بزرگان در طول ۱۴ قرن جامعه اسلامی، همیشه برقرار بوده؛ بنابراین حقی که این استان در زمینه دین داری برای جامعه ایرانی داشته نیز فراموش نشدنی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه شورای فرهنگ عمومی بخشی از حوزه فرهنگ است، تصریح کرد: بدون شک در صورتی که حوزه فرهنگ به درستی مورد توجه قرار نگیرد، سایر حوزه های مرتبط نیز دچار آسیب می شوند.

وی اظهار کرد: فرهنگ، ضلعی از اضلاع زندگی اجتماعی نیست؛ بلکه روح آن است، که اگر با نشاط، پرشور و فعال باشد، کالبد زندگی اجتماعی نیز فعال و پرتحرک می شود. به طور حتم در صورتی که این بخش دچار خمودگی و افسردگی باشد، طبیعتا کالبد نیز توانایی خود را از دست می دهد.

صالحی گفت: در صورتی که فکر کنیم رشد و توسعه حوزه اجتماعی، سخت افزاری است و آن را تنها در جاده سازی و برخی فعالیت های عمرانی خلاصه کنیم، بسیار مخاطره آمیز است.با تأکید بر اینکه هزینه کردن برای حوزه فرهنگ را هزینه کرد بی بازگشت تلقی نکنیم، ادامه داد: صرف هزینه در حوزه فرهنگ یک سرمایه گذاری مضاعف با تساعد بالا است؛ بخش مهمی از آنچه در حوزه فرهنگ می تواند و باید رخ دهد، در حوزه فرهنگ عمومی است که این شورا متکلف آن بوده و هست.

هشدارهای فرهنگ عمومی را باید جدی گرفت

وی با اشاره به اینکه شورای فرهنگ عمومی، عالی ترین نهادی است که در این حوزه  باید به آن توجه کرد، یادآور شد: در بین نهادهای فرهنگی کشور، نهادی مشابه این شورا نیست؛ سایر نهاد ها بخشی هستند ولی ویژگی این شورا فرابخشی بودن آن است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه این شورا با یک یا چند دستگاه اداره نمی شود، گفت: کمتر نهادی داریم که تا این میزان شبکه سراسری و فراگیری داشته باشد؛ ظرفیت تصمیم سازی و تصمیم گیری در درون  شورای فرهنگ عمومی استان است،

وی اظهار کرد: به نظر می آید که این شورا به عنوان قرار گاهی به منظور پیشبرد فرهنگ عمومی در نظر گرفته شده؛ فرهنگ دینی و دین داری در حوزه رفتارها، ارزش ها و نمادها در مجموع دچار مشکلاتی هستن که در همین راستا نیازمند ورود شورای فرهنگ عمومی به این مسائل هستیم.

صالحی با اشاره به اینکه فرهنگ عمومی علائم و هشدار هایی می دهد که باید آنها را جدی گرفت، ادامه داد: در حوزه فرهنگ دینی به صورت کلی تعریف دین داری اجتماعی در حال تغییر است که این مسئله می تواند مخاطره آمیز باشد.

هشدار های فرهنگ عمومی خطرناک تر از ریز گردها است

وی با اشاره به اینکه زلزله فرهنگی خطرناک تر از زلزله های طبیعی است، بیان کرد: هشدار های فرهنگ عمومی خطرناک تر از ریز گردهایی است که به راحتی قابل رؤیت هستند؛ تغییر تعریف از دین داری در جامعه را باید جدی گرفت. بخش دیگری که در حوزه فرهنگ دین داری باید مورد توجه قرار بگیرد؛ حوزه سیاسی و اجتماعی دین است؛ بر اساس جمع بندی به دست آمده، خط قرمزهای دین کم رنگ شده است.

صالحی گفت: در این زمان به مسئولانی که حوزه فرهنگ را مهم تر از حوزه های اقتصادی می دانند باید هشدار جدی داد؛ متاسفانه در شورای فرهنگ عمومی کشور نیز نهاد های اقتصادی حضور کم رنگی دارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه حضور استانداران در شوراهای فرهنگ عمومی استان ها برای پیشبرد امور مؤثر است، بیان کرد: این حضور می تواند به بررسی هشدار های حوزه فرهنگ عمومی منجر و در نهایت بر اساس آن مسیر سند توسعه هر استان را دنبال کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.