خبرگزاری فرانسه از سئول گزارش داد، چونگ اوئی-یونگ Chung Eui-yong مشاور امنیتی «مون جائه این» رئیس جمهور کره جنوبی گفت: کره شمالی وعده داده است آزمایش های هسته ای و موشکی خود را در دوره گفتگوهای بین دو کره متوقف کند.

وی افزود کره شمالی عزم خود را برای خلع سلاح هسته ای بیان کرده است به شرط آنکه امنیت این کشور تضمین شود.

چونگ اوئی-یونگ گفت اجلاس سران دو کشور در روستای پانمونجوم Panmunjom در وسط منطقه خلع سلاح شده (‌دی ام زد DMZ ) که کره شمالی را از کره جنوبی جدا می کند برگزار خواهد شد و تماس تلفنی بین کیم جونگ اون و مون جائه این پیش از آن انجام می گیرد.

این سومین اجلاس بین سران دو کره از زمان پایان جنگ کره ( ۱۹۵۳-۱۹۵۰ ) خواهد بود. دو اجلاس قبلی در سال های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۷ برگزار شد.

فرستاده کره جنوبی گفت « کره شمالی و کره جنوبی برای برقراری خط ارتباطی فوری بین رهبران دو کره به توافق رسیده اند تا از تنش های نظامی کاسته شود و با یکدیگر هماهنگی تنگاتنگی داشته باشند. »

چونگ و دیپلماتهای کره جنوبی که وی را در سفر به پیونگ یانگ همراهی کرده اند بلندپایه ترین مقامات کره جنوبی هستند که از بیش از ۱۰ سال پیش به کره شمالی سفر کرده اند. این سفر در بحبوحه فرصتی که بازی های المپیک پیونگ چانگ برای نزدیکی دو کره فراهم کرد، صورت گرفت. گفتگوهای هیئت کره جنوبی با کیم جونگ اون بیش از چهار ساعت طول کشید.

هیئت کره جنوبی قرار است روز چهارشنبه به واشنگتن سفر کند تا درباره سفر خود به کره شمالی گزارش دهد.

آمریکا به تازگی تحریم های جدید یکجانبه ای را علیه کره شمالی اعمال کرد. به گفته دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا این سنگین ترین تحریم ها علیه کره شمالی بوده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.