ستاد کل نیروهای مسلح ترکیه با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد که روز گذشته در جریان عملیات عفرین موسوم به شاخه زیتون و در پی درگیری نیروهای ارتش با گروهی یکصد نفره از نیروهای تروریستی حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک)، حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (پ.ی.د) و یگان های مدافع خلق (ی.پ.گ) در روستای حاجی بلال منطقه کل تپه عفرین، هشت سرباز ارتش کشته و ۱۳ سرباز دیگر مجروح شدند.

به گزارش ایرنا، ارتش ترکیه از روز ۲۰ ژانویه(۳۰ دی ماه ۱۳۹۶) با تجاوز آشکار به خاک سوریه، عملیاتی را به نام شاخه زیتون با هدف بیرون راندن شبه نظامیان و نیروهای موسوم به یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) که شاخه نظامی حزب اتحاد دموکراتیک(پ.ی.د) محسوب می شود، در منطقه عفرین در شمال سوریه آغاز کرده است.

بنا بر اعلام رسانه های ترکیه تاکنون بیش از ۲ هزار نفر از جنگجویان کرد سوری و بیش از ۲۰۰ سرباز ارتش ترکیه تاکنون در جریان این عملیات کشته و زخمی شده اند.

ترکیه مدعی حمایت آمریکا از حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.ک.ک)، یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) و حزب اتحاد دموکراتیک(پ.ی.د) شده و بارها از حمایت های آمریکا از این گروه انتقاد کرده و با همراهی نیروهای ارتش آزاد سوریه که مخالف دولت قانونی سوریه هستند، مبارزه مستقیم با آنها را آغاز کرده است.

آنکارا این نیروها را نیز مانند حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) سازمانی تروریستی دانسته و حضور آنها را در جنوب مرزهای ترکیه، تهدیدی بر امنیت ملی خود خوانده و هدف آنها را تلاش برای تشکیل دولت کُردی در شمال سوریه عنوان می کند.

تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار اخیر خود با چاووش اوغلو همتای ترکیه ای خود پیشنهاد همکاری مشترک دو کشور در خصوص ایجاد مناطق امن در سوریه را مطرح کرد اما مقامات ارشد ترکیه هرگونه همکاری را منوط به قطع کمک های ارسالی آمریکا به ی.پ.گ کرده اند.

مقامات ارشد ترکیه در اظهارات خود بارها به انجام عملیات منبج و شرق فرات بلافاصله پس از پایان عملیات عفرین تاکید کرده اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.