الاخبار گزارش داد، «عمر البشیر»، رئیس جمهور سودان سه‌شنبه هفته جاری، تغییرهای بیشتری در نهادهای نظامی و امنیتی کشورش ایجاد کرد که از جمله آن انتصاب رئیس جدید ستاد مشترک ارتش سودان است.

یک سخنگوی ارتش سودان گفت که «کمال عبدالمعروف»، رئیس ستاد مشترک ارتش سودان و جایگزین «عماد الدین مصطفی عدوی» شد. البشیر در اوایل ماه جاری (فوریه) مدیر کل سرویس امنیت و اطلاعات ملی سودان را برکنار کرد و مدیر سابق این سرویس،  «صلاح عبدالله محمد صالح» (معروف به صلاح قوش) را به منصب خود بازگرداند.

روزنامه لبنانی با ذکر مقدمه بالا آورده است: تغییرها در رأس هرم نهاد نظامی سودان همانگونه که قبلا هم گفته شد «کودتای خاموش» توصیف می‌شود که توسط البشیر انجام شده و در چارچوب تلاش برای تسکین خشم مردمی ناشی از بحران اقتصادی و آماده شدن برای نامزدی دور جدید ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۰ از یک سو و انطباق ساختار قدرت سودان با شرایط منطقه‌ای پیرامون آن از سوی دیگر است.

این حرف و حدیث‌ها در روزهای اخیر در میان ناظران صحنه سودان جریان داشت که عماد الدین عدوی برای پست وزیر دفاع مطرح خواهد شد و از عرصه سیاست کنار گذاشته نمی‌شود.

آنان معتقدند که تغییرها در سودان در سطح نهادهای نظامی و امنیتی متوقف نخواهد شد و به زودی سطوح دیگری را هم در بر می‌گیرد؛ از جمله دستگاه اجرایی، دولت و فرمانداران سودانی، بخصوص که نزدیکان به دولت خارطوم از ادامه این تغییرها سخن گفتند و هدف آن تعامل با شرایط کنونی و حمایت از اوضاع داخلی سودان است که دچار وخامت اقتصادی است و همچنین به منظور مقابله با فشارهای بین المللی است.

 نزدیکان به قدرت در سودان ضمن دفاع از تغییرهای صورت گرفته آن را «معمول و عادی»، توصیف می‌کنند اما کسانی هم هستند که تأکید می‌کنند عمر البشیر و تیم وی قصد دارند نمایشی سیاسی برپا کنند که با تمایل او برای تمدید ریاست جمهوری خود مغایرتی ندارد.

عمر حسن احمد البشیر (زادهٔ ۱ ژانویه ۱۹۴۴) رئیس جمهور کنونی سودان و رئیس حزب کنگره سودان است، او در سال ۱۹۸۹ در زمانی که سرهنگ ارتش سودان بود با حمایت «جبهه قومی اسلامی» به رهبری دکتر «حسن الترابی» کودتایی نظامی تدارک دید و نخست وزیر منتخب وقت، «صادق المهدی» را سرنگون کرد و به قدرت رسید.

الترابی این اندیشمند فقید سودان بعدها به دنبال اختلافی که با رئیس جمهور کشورش پیدا کرده بود، گفت که البشیر را صرفا به دلیل اینکه درجه عالی نظامی داشته برای انجام کودتا به خدمت گرفت و او تنها مهره‌ای نمایشی بوده است.

فرضه آمادگی البشیر برای تصاحب مجدد قدرت

چیزی که فرضیه آمادگی البشیر برای نامزد مجدد در انتخابات ریاست جمهوری سودان را تقویت می‌کند این است که نیروهای مسلح سودان اعم از نهادهای نظامی و امنیتی آن یکی از مهم‌ترین فاکتورهای معادلات قدرت در سودان محسوب می‌شود. در راستای تغییرهای جدید پیش بینی شده در سودان منابعی در این کشور خبر دادند که احتمالا «بکری حسن صالح»، معاون عمر البشیر و نخست وزیر سودان که آماده بود جای البشیر بنشیند، بزودی از منصب خود برکنار می‌شود.

از اواخر سال گذشته تنش در روابط عمر البشیر و نخست وزیر وی که «مرد خاموش و مبهم» خوانده می‌شود پدیدار گشت بخصوص هنگامی که رئیس جمهور سودان از حمایت احتمالی خود از «محمد طاهر ایلا»، فرماندار استان الجزیره در صورت تصمیم وی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 خبر داد. پس از آن شدت اختلافات بین عمر البشیر و نخست وزیر وی آشکار شد بخصوص هنگامی که البشیر از عملکرد دولت در سایه بحران اقتصادی سودان انتقاد است.

تغییرهای جاری پس از آن اتفاق افتاد که حزب کنگره ملی حاکم بر سودان در برهه اخیر شاهد اختلاف داخلی بر سر نامزدی عمر البشیر در دور جدید ریاس جمهوری است.

از جمله کسانی که تمایلی به نامزدی البشیر ندارند، نافع علی نافع، از رهبران برجسته حزب کنگره ملی است.

در مدت اخیر منابع سودانی از تلاش نافع برای تحریک جنبش اسلامی علیه البشیر خبر دادند و گفتند نافع از این جنبش خواسته در داخل حزب حاکم ادغام شود. جنبش اسلامی با این موضوع مخالفت کرد اما نافع با این کار خواهان فتنه‌انگیزی بین این جنبش با البشیر بود بخصوص که گزارش شده واشنگتن نیاز به تخریب این جنبش دارد و به گفته منابع مذکور در همین راستا قوش که به خصومتش علیه نافع مشهور است، به منصب خود بازگشت.

نقش آمریکا

در اینجا توجه به نقش آمریکا در عرصه کنونی سودان حائز اهمیت است بخصوص که منابعی سودانی تاکید می‌کنند همه کودتاها از زمان سفر جان سولیفان، معاون وزیر خارجه آمریکا به خارطوم در نوامبر گذشته آغاز شد او برای تکمیل رفع تحریم‌های سودان حامل شروطی از سوی کاخ سفید بود که از جمله آن موافقت نکردن با نامزدی مجدد البشیر است.

این منابع گفتند عمر البشیر پس از سفر سولفان عازم روسیه شد و از تریبون این کشور مواضعی علیه آمریکایی‌ها گرفته و از حضور روسیه در سوریه حمایت کرد بر خلاف مواضعی که پیش‌تر داشت و به دنبال آن موج تغییرهای کنونی در سطوح نظامی و سیاسی سودان آغاز شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.