«قریب‌الله الخضر» سخنگوی رسمی وزارت خارجه سودان گفت که سفیر این کشور در قاهره به منظور رایزنی درباره برخی مشکلات به وجود آمده بین دو کشور احضار شده است.

اخیرا به دنبال سفر «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه به خارطوم که طی آن «عمر البشیر» رئیس‌جمهور سودان جزیره «سواکن» این کشور در دریای سرخ را به منظور بازسازی آن به ترکیه واگذار کرد، روابط سودان و مصر نیز تیره شده است.

برخی تحلیلگران معتقدند که سفر اردوغان به خارطوم بارزترین علت به وجود آمدن تنش در روابط سودان و مصر است در حالیکه برخی دیگر نیز عقیده دارند که موضع مخالف سودان با مصر در قضیه سد النهضه اتیوپی و نیز اختلاف دیدگاه دو دولت درباره حوادث جاری در لیبی و تبادل اتهامات بین دو طرف علت اصلی این بحران است.

طبق گزارش شبکه الجزیره، هنوز چند روزی از سفر هیأت دستگاه اطلاعات مصر به سودان و پس از آن اتهام‌زنی سودان علیه مصر مبنی بر حمایت از شورشیان دارفور نگذشته بود که اطلاعات دیگری درباره اعزام نیروهای نظامی مصر به اریتره همسایه شرقی سودان در رسانه‌ها درز شد، امری که مصر و اریتره هیچ کدام آن را رد نکردند.

برخی رسانه‌های سودان نیز گزارش دادند که قرار بود روز چهارشنبه گذشته «ابراهیم غندور» وزیر خارجه سودان به قاهره سفر کند اما این سفر وی به دلیل مشغله کاری وزیر به تعویق افتاد در حالیکه برخی رسانه‌ها نیز گزارش دادند که علت اصلی تعویق سفر وی، اعتراض به هجمه رسانه‌ای مصر علیه سودان پس از سفر اردوغان به خارطوم است.

با وجود اینکه برخی ناظران معتقد به بازگشت امور به روال خود هستند اما فراخوانده شدن سفیر سودان از قاهره اذعان به عمق‌تر بودن بحران است.

فراخوانی سفیر سودان از قاهره اعتراضی است از سوی این کشور که تیرگی و سستی بی‌سابقه روابط این کشور را نشان می‌دهد.

«عثمان میرغنی» نویسنده و تحلیلگر سیاسی در این باره می‌گوید که «این تحول بیانگر آغاز مرحله جدید است که ممکن است به قطع روابط دیپلماتیک بین خارطوم و قاهره منجر شود».

هفته گذشته همچنین برخی رسانه‌های سودان به نقل از منابع اتیوپیایی گزارش دادند که «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر درخواست کرده مذاکرات دوجانبه با اتیوپی درباره سد النهضه تحت نظارت بانک جهانی آغاز شود و سودان از این مذاکرات کنار گذاشته شود.

در همین رابطه «سیف‌الدین حمد» رئیس بخش فنی وزارت آب، برق و آبیاری سودان و عضو کمیته مذاکرات مربوط به پروژه سد النهضه گفت که «هنوز ابلاغیه رسمی درباره درخواست مصر از اتیوپی برای کنار گذاشتن سودان از مذاکرات سد النهضه دریافت نکرده‌ایم».

سد النهضه سدی است که اتیوپی در حال ساختن آن بر روی رود نیل ابی در نزدیکی مرزهای این کشور با سودان است.این سد در صورت تکمیل شدن، بزرگترین سد برق آبی قاره افریقا خواهد بود .

ساخت این سد که احتمال خشکسالی و تاثیر آن بر کشاورزی و آب شرب مصر را به دنبال دارد، موجب نگرانی قاهره شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.