خبرگزاری رویترز گزارش داد، قدرت‌های اروپایی مذاکره با ایران درخصوص نقش تهران در خاورمیانه را شروع کرده‌اند. گفته شده این دیدارها برای پاسخ دادن به نگرانی‌های «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا است که در مورد توافق هسته‌ای( برجام) به آن اشاره کرده بود.

ترامپ در ۲۲ دی ماه (۱۲ ژانویه) گفته بود این آخرین بار است که تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران را تمدید می‌کند و دیگر حاضر به تمدید آنها نخواهد بود و می‌بایست ایرادهای «فاجعه‌بار» در توافق هسته‌ای با ایران طی ۱۲۰ روز اصلاح شوند.

رویترز می‌گوید، در واکنش ، فرانسه، آلمان و بریتانیا در همکاری با مقام‌های آمریکا در تلاشند تا ضمن طراحی یک استراتژی، توافق هسته‌ای با ایران را پیش از رسیدن به موعد بعدی تعلیق تحریم‌های ایران از سوی آمریکا ( ۱۲ ماه مه سال جاری) ترمیم کنند.

طبق این گزارش، به موازات این گفت‌وگوها، سه کشور اروپایی یاد شده به همراه ایتالیا و اتحادیه اروپا، مذاکراتی با ایران شروع کرده‌اند.

این گزارش حاکی است نخستین دور گفت‌وگوهای مقامات رسمی اروپایی با ایران، در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ درماه گذشته انجام شد و مذاکرات در خصوص وضعیت مناقشه در یمن بود.

دو دیپلمات اروپایی و یک مقام رسمی ایران گفته اند قرار است به زودی ادامه گفت‌وگوها در ایتالیا برگزار شود.

یک دیپلمات اروپایی که نخواسته نامش فاش شود به رویترز گفته است: «ما در مونیخ آن چه از ایران درخصوص یمن انتظار داریم را مطرح کردیم. البته طبیعی است که ایرانی‌ها گفتند کار آن ها نیست ولی ما به چند نتیجه‌گیری رسیدیم که کمک کند با هم پیش برویم.»

این مقام اروپایی گفته است: «ایرانی‌ها خیلی خوب همکاری می کنند. ولی البته داشتن یک جلسه مثبت به این معنی نیست که تاثیری واقعی در جهان را شاهد خواهیم بود.»

یک مقام رسمی ایرانی به رویترز گفته است: «بیشتر اختلافاتی که با غرب وجود دارد را می‌شود حل کرد. غرب باید بار دیگر اعتماد ما را جلب کند. هنوز توافق هسته‌ای به طور کامل به اجرا درنیامده است. چطور از ما انتظار می‌رود در دیگر مسائل ما به آن‌ها اعتماد کنیم؟»

این مقام ایرانی گفت که اروپایی ها می خواهند در دور بعدی مذاکرات در ایتالیا درباره شبه نظامیان طرفدار ایران در جنوب لبنان و جنوب سوریه گفت و گو کنند.

این مقام ایرانی گفت که اروپایی‌ها می‌خواهند در دور بعدی مذاکرات در ایتالیا درباره شبه‌نظامیان طرفدار ایران در جنوب لبنان و جنوب سوریه گفت‌و‌گو کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.