محمد زارع فومنی دبیرکل حزب مردمی اصلاحات در این نشست،‌ ریشه اعتراضات دی ماه را مطالبات اقتصادی مردم از دولت عنوان کرد و با انتقاد از عملکرد دولتمردان ابراز عقیده کرد: وقتی خودشان در خانه‌های تجملاتی زندگی می‌کنند چطور می‌فهمند که جوانان، دانشجویان و افراد بیکار چه مشکلاتی دارند.

 

وی همچنین با اشاره به موضوع هنجارشکنی برخی در زمینه حجاب نیز گفت که در اسلام حجاب اجباری وجود ندارد.

در ادامه بهادر ولی‌زاده عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین گفت:‌ در این نشست شاهد عدم استقبال احزاب هستیم. این نشان می‌دهد احزاب دلسرد هستند و من عامل این دلسردی را کسانی می‌دانم که فقط از احزاب استفاده تبلیغاتی می‌کنند.

کاشفی عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت نیز در این نشست با اشاره به آغاز اعتراضات دی ماه از مسائل مربوط به موسسات مالی، یادآور شد: باید کسانی که این موسسات را ایجاد کردند و به اعضای خود پاسخگو نبودند را به مردم معرفی کنیم، دولت باید در این زمینه از حقوق مردم دفاع کند.

وی اضافه کرد:‌ ما باید در زمینه‌های مختلف گفت‌وگو کنیم و به دولت راهکار و راه‌حل ارائه دهیم.

محمدجواد محمدی نوری دبیرکل جمعیت جوانان انقلاب اسلامی نیز به وقایع زلزله کرمانشاه، آتش‌سوزی کشتی سانچی و سقوط هواپیمای یاسوج اشاره کرد و گفت: ‌در این حوادث کوتاهی و تساهلی وجود داشته که آزاردهنده است.

وی با بیان این‌که «بزرگ‌ترین دغدغه مردم، مشکلات اقتصادی و فشارها در زمینه اشتغال و مسکن است»، گفت: ما شاهد آمارهای تاسف‌آور در زمینه آسیب‌های اجتماعی هستیم. در این وضعیت با چه رویی می‌گوییم که آماده صدور دستاوردهای انقلاب هستیم.

علی‌اکبر مرتضوی کیاسری عضو مجمع جانبازان و ایثارگران انقلاب اسلامی نیز در این نشست یادآور شد: بحران فشار بزرگی است که آسیب‌ها و تهدیدات و مشکلاتی را به وجود می‌آورد و معمولا وقوع بحران به شکل مشخص قابل پیش‌بینی نیست اما تحلیل آن نوعی مداخله در بحران است و ما می‌خواهیم این وقایع دوباره تکرار نشود. ممکن است برخی بگویند فقدان بصیرت باعث بروز این مشکلات شده اما چنین بیاناتی در این شرایط عاقلانه نیست.

احمد شریف دبیرکل حزب هدی نیز در این نشست، اظهار کرد: واقعیت این است که سالیان سال موضوع عدالت را مطرح کردیم اما این مساله در شکل شعار باقی ماند. وقتی اعتراضی به وقوع می‌پیوندد باید ببینیم چرا این اعتراض به سرعت به یک جریان ساختارشکن تبدیل می‌شود و یک عده آن را از مسیر اصلی منحرف می‌کنند. متاسفانه احزاب در این مساله پیش‌رو نیستند در حالی‌که اگر احزاب مدیریت صحنه را به دست بگیرند از ورود افراد بی‌مسئولیت به آن جلوگیری می‌شود.

محمدحسن غدیری ابیانه عضو انجمن نخبگان جهان اسلام نیز در این همایش، مدعی شد: وزرایی هستند که ثروت هزار میلیاردی دارند و حاضر نیستند طبق قانون اموال‌شان را به قوه قضاییه اعلام کنند. اگر این‌ها از زمان بعثت تاکنون 60، 70 میلیون تومان حقوق ماهیانه داشتند آن وقت سرمایه آنها به همین میزان می‌شد. کسانی که خانه میلیاردی دارند مسکن مهر برایشان قوطی کبریت محسوب می‌شود.

وی یادآور شد:‌ اگر بخواهیم زمینه اغتشاش را از بین ببریم باید واقعیت را به زبان قابل فهم برای مردم بیان کنیم و بگوییم 700 هزار میلیارد تومان بدهی دولت یعنی 10 سال درآمد نفتی مشابه سال گذشته. یعنی دولت به ازای هر خانواده چهار نفره، 35 میلیون تومان بدهکار است. در چنین شرایطی داشتن حقوق نجومی و اختلاس جرم سنگین‌تری دارد.

سعید یاری دبیرکل سازمان دفاع از منافع ملی نیز در این نشست، اظهار کرد: خانه احزاب اتاق فکر خوبی برای برون‌رفت از مشکلات جامعه است. ما هرگونه تعرض به مردم را محکوم می‌کنیم.

وی همچنین به تحرکات اخیر احمدی‌نژاد نیز اشاره کرد.

آذر منصوری عضو حزب اتحاد ملت نیز در این نشست با تاکید بر ضرورت به رسمیت شناختن حق زندگی مردم و نوع انتخاب سبک زندگی، یادآور شد: حوادث تلخ دی ماه گذشته با توجه به تحلیل‌های جامعه‌شناسان و صاحب‌نظران حوزه‌های اقتصادی، ‌اجتماعی و سیاسی خیلی غیرقابل پیش‌بینی نبود.

منصوری ادامه داد: جای امیدواری است که مجموعه ارکان نظام در مواجهه با اعتراضات به دنبال پاک کردن صورت مساله و اهاله دادن آن به خارج از کشور نبودند و همه دنبال یافتن ریشه‌های داخلی آن هستند. امیدواریم این جلسات ادامه یابد و جریان‌های سیاسی که به لحاظ فکری ممکن است اختلاف نظرهایی داشته باشند در صورت مساله به فهم و دریافت مشترک برسند تا ببینیم ریشه کجاست.

این عضو حزب اتحاد ملت با بیان این‌که اقتصاد کشور در مسیر توسعه متوازن قرار ندارد، خاطرنشان کرد: آن‌چه مسلم است اینکه نقش دولت در اقتصاد باید کوچک شود، ضمن اینکه نقش صداوسیما در بازیابی اعتماد نقش کمی نیست. برخورد با سپنتا نیکنام از جمله مصداقی است که به ناامیدی دامن می‌زند و در واقع جامعه نیاز به دریافت علائم روشنی از امید دارد.

علی کیهانیان عضو جمعیت حامیان انقلاب اسلامی نیز در این زمینه، گفت: بحث ایجاد گفتمان و تعیین موضوع آن می‌تواند در جهت‌بخشی حرکت احزاب مفید واقع شود.

وی گفتمان و تشکیل دولت اسلامی را از خصوصیات نظام جمهوری اسلامی توصیف کرد و گفت: حکومت استبدادی خودکامه مهمترین عاملی بود که باعث ایجاد انقلاب شکوهمند اسلامی شد تا حکومت طبق اعتقاد مردم شکل بگیرد.

عیسی کاکویی دبیرکل حزب آزادگی ایران هم در این نشست اظهار کرد: به نظر می‌رسد جامعه ما دچار بغض نهفته شده و مطالبات به نقطه تراکم رسیده است و گاهی از جاهایی نشتی پیدا می‌کند. این‌که بغض و مطالبات نهفته از قبل وجود داشته باشد و برخی جریانات روی آن موج‌سواری کنند پالس سنگینی برای جریانات سیاسی درون نظام است.

وی افزود: موسسات مالی و اعتباری و شوک اعلامی بودجه از عواملی بود که موجب بروز اعتراضات شد.

اباذر محبی رییس جمعیت اسلامی وکلای دادگستری ایران نیز در این نشست اظهار کرد: اگر ما به دنبال حفظ حقوق مردم باشیم این اتفاقات به گونه‌ای دیگر رخ می‌دهد و اگر ما رهبری را به عهده بگیریم شاهد شعارهای هنجارشکنانه نخواهیم بود در حالی‌که هیچ کدام از ما احزاب رهبری اعتراضات را به عهده نداریم. احزاب سیاسی فعالان بخش خصوصی سیاست هستند که اگر به رسالت خود عمل کنند منافع مردم تامین می‌شود اما اگر نقش خود را ایفا نکنند قاچاقی‌ها و تروریست‌های سیاسی ابتکار عمل را از آن‌ها خواهند گرفت.

مدنی به عنوان نماینده حزب راستی نیز در این نشست ضمن محکوم کردن اعتراضات دی ماه و حوادث خیابان پاسداران، گفت: البته قبل از آن باید عدم اجرای قانون را محکوم کنیم. متاسفانه ما در انتخابات‌ها سعی می‌کنیم توقعات غیرواقعی برای مردم ایجاد کنیم و این باعث می‌شود عملا نقاط مثبت را فراموش کنیم. ما در سال‌های اخیر اتفاقات بزرگی را در منطقه برای جایگاه ایران شاهد بودیم و اگر روی نقاط امید کار نکنیم ممکن است جامعه به ناامیدی برسد.

وی با بیان این‌که «اقتصاد دولتی کارد را به استخوان رسانده است»، گفت: وظیفه صداوسیما، نشر افکار و اندیشه‌هاست اما متاسفانه صداوسیما از این وظیفه خود کوتاهی می‌کند و در حالی‌که باید به همه احزاب و افراد حاضر در جامعه فرصت بدهد، آن را در اختیار سیستم دولتی کانالیزه می‌کند و اگر این وضع ادامه یابد باید منتظر بحران‌های دیگر به دلیل وضعیت اسفناک اقتصادی باشیم.

جمشید ایرانی دبیرکل حزب فرزندان ایران نیز در اظهاراتی با اشاره به یکی از اقدامات صورت گرفته برای مقابله با موضوع هنجارشکنی در زمینه حجاب، گفت: شیبدار کردن پست برق برای مقابله با دختران انقلاب با نگاه شبیه‌سازی شده می‌تواند به اقدامات پیشگیرانه در سایر موارد تعمیم داده شود. در واقع این راه‌حل‌های فشل شیب دادن جامعه به سمت فروپاشی اجتماعی است.

وی با بیان این‌که «وضعیت پوشش در سال‌های آینده قابل پیش‌بینی است»، گفت: داشتن برنامه فرهنگی می‌تواند به این موضوع کمک کند، ضمن این‌که ما نیازمند اقدام مناسب برای حضور امن زنان در ورزشگاه‌ها هستیم.

داود صفا عضو حزب آزادی نیز در این نشست با بیان این‌که «بحران‌های رخ داده در سال 96 از سران نظام تا احزاب را غافلگیر کرد»، گفت: مردم محروم و زحمت‌کش و گرفتار که از همه چیز بریده‌اند اکثریت جمعیت درگیر در این وقایع بودند. یک عده دیگر کسانی بودند که در حوادث سیاسی گوش شنوایی نداشتند و عزیزان‌شان گرفتار حصر و زندان، تهمت و محرومیت‌های اجتماعی شده بودند و جماعت سوم هم گروه‌های معاند و سازمان‌های تروریستی و تشکیلاتی است که بحق باید مجازات شوند. این‌ها هم در داخل حضور دارند و هم از خارج مدیریت می‌شوند. ما باید به جماعت اول برسیم و فکری به حال فاصله طبقاتی کنیم.

وی با طرح این سوال که «مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد چه تهدیدی برای نظام محسوب می‌شوند؟»، گفت: اگر دلسوزانه نگاه کنیم باید این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم تا این اهرم از دست دشمن گرفته شود.

عبدالحسین روح‌الامینی رییس شورای مرکزی حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی نیز در این نشست،‌ اظهار کرد: حاکمیت و اجزای آن باید یک فهم در علاج حوادث دی ماه داشته باشند؛ چراکه در غیر این صورت این مساله منجر به عمل ملی و هماهنگ نمی‌شود. ما باید ضمن همراهی با آحاد مردم، مسیر درست خود را دنبال کنیم و اعتراض به رسمیت بشناسیم.

وی با بیان این‌که «باید کشور را به ریل رقابت در خدمت برگردانیم»، اضافه کرد: ما نیازمند کادرسازی هستیم. سیاسیون و مسئولین کشور باید به خودبازنشستگی زودرس دچار شوند و اجازه دهند نسل بعدی وارد عمل شود.

روح‌الامینی اضافه کرد: یادمان نرود ما در ناآرام‌ترین منطقه جهان، آرام‌ترین کشور هستیم و این موضوع به راحتی به دست نیامده است. مولفه‌های این اقتدار گفتمان انقلاب است و باید مانع انقلابی‌نمایی شویم و در عین حال با تحجر و واپس‌گرایی هم برخورد کنیم اما نکته مهم این است که تدابیر رهبری محور و زمینه اداره کشور است.

علی عبادی از حزب اسلامی کار نیز در این نشست، اظهار کرد: متاسفانه هنر ما این است که آدرس غلط بدهیم و خود را مبرای از همه مسائل بدانیم.

محمد جلیلیان عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی نیز در این نشست اضافه کرد:‌ وقایع اخیر فراتر از موضوعات جناحی داخلی بود و بحث اصولگرا، اصلاح‌طلب یا اعتدالگرا در میان نبود بلکه می‌توان به شکاف طبقاتی، تبعیض اقتصادی، رانت‌خواری، عدم اجرای قانون و مسائل این‌چنینی اشاره کرد. بخش اعظم مشکلات پیش آمده در حوادث دی ماه به تبعیض ناشی از عدم دادرسی عادلانه بر می‌گردد.

وی اضافه کرد: آیا محکمه صالحه‌ای برای حصر کاندیداهای انتخابات سال 88 تصمیم گرفته است؟ اولا حصر مجازات است و ثانیا باید ببینیم آیا محکمه‌ای این مجازات را تعیین کرده و وقتی چنین مجازاتی اعمال شده آیا نباید فریاد نمایندگان و احزاب بلند باشد.

هانیه گراییلی عضو شورای مرکزی مجمع زنان اصلاح‌طلب نیز در این نشست به نقش صداوسیما در اعتراضات اخیر اشاره کرد و بر ضرورت اصلاح رویه این رسانه تاکید کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.