لوبلاگ در مقاله ای به قلم پیتر جنکینز دیپلمات سابق انگلیسی نوشت ؛ عباس عراقچی طی هفته گذشته در لندن حضور داشت . وی یکی از مذاکره کنندگان در خصوص توافق هسته ای ۲۰۱۵ برای حل نگرانی های بین الملل در خصوص فعالیت های هسته ای ایران بود .

وی در ۲۲ فوریه طی یک مصاحبه با بی بی سی در خصوص برنامه جامع اقدام مشترک و احتمال عدم حضور ایالات متحده در تمدید این برنامه گفت " در صورتی که ایالات متحده این توافقنامه را ترک کند ، ایران نیز به مفاد تعهد نامه پایبند نخواهد بود ، مگر آن که اروپا بتواند راهی برای حفظ مزایای ایران در این توافقنامه پیدا کند . "

عراقچی ادامه داد؛ ما متقاعد شده ایم که این معامله می تواند بدون آمریکا ادامه یابد.اما  دیگر شرکت کنندگان JCPOA برای نشان دادن حسن نیست و متقاعد کردن ایران باید بتوانند JCPOA را حتی بدون ایالات متحده حفظ کنند. این برای ما قابل قبول نیست که آمریکا  برجام را ترک کند و ما نیز به تعهدات خود پایبند بمانیم . طرف های اروپایی ها در تلاش  هستند تا از این ماجرا  جلوگیری کنند . ما نیز برای هر سناریویی که ممکن است اتفاق بیافتد آماده هستیم. اگر آشکارا معامله ای وجود ندارد پس  هیچ محدودیتی نیز  در برنامه هسته ای ما وجود نخواهد داشت.

اکنون پرسش این جا است که آیا عراقچی عمدا دورنمای خروج  ایران از توافق را  به تصویر کشیده شده است تا اروپا را تشویق کند تا از خروج  آمریکا از توافق  جلوگیری کند؟

 این یک تاکتیک کلاسیک است. اما پاریس، برلین و لندن هیچ نشانه ای از نیاز به چنین تشویقی نشان نداده اند. برعکس، با ناکامی در تضعیف مواضع دونالد ترامپ ، نشان داده اند در مجاب کردن وی قوی نیستند . ترامپ معتقد است  JCPOA  دارای نواقصی است که باید اصلاح شوند . این در حالی است که اروپا در پی راهکاری برای  سازش بین ایالات متحده و ایران است ، تا این ۲ را در کنار هم قرار دهد.

بدین ترتیب این احتمال وجود دارد که سخنان عراقچی به حقیقت پیوسته و در صورت خروج ترامپ از توافق ، ایران نیز از پایبندی به تعهدات خود دست بردارد . این موضوع حتی اگر ترامپ به اعمال محدودیت های سنگین تر علیه ایران اقدام کند نیز محتمل است . اقدام هایی مثل تمدید تحریم های تجاری و ...

اما می توان به دلایلی به این موضوع فکر کرد که خروج ایران از توافق نه تنها به نفع این کشور نیست بلکه یک اقدام نامناسب محسوب می شود ، چرا که به محض این اتفاق روز خوش دشمنان ایران شامل ایالات متحده ، متحدانش در اورشلیم و البته ریاض رقم خواهد خورد .

از سوی دیگر این خروج باعث می شود فضای مبتنی بر اعتمادسازی که در سایه برجام توسط ایران در عرصه بن الملل ترسیم شده متزلزل شود (مگر اینکه تهران داوطلبانه اقدام به حفظ رفتار خود کرده  و تدابیر هسته ای و محدودیت برنامه های  تحت JCPOA  را ادامه دهد) در نهایت نیز این خروج ایران را نسبت به اهداف هسته ای خود آسیب پذیر تر می کند .

در کنار همه این ها ، این نکته نیز مهم است که خروج از برجام جزو کاراکترهای هویت دیپلماسی ایران نیست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.