مهندس سید پرویز فتاح، در جشن گلریزان ساخت واحدهای مسکونی مددجویان زلزله‌زده کرمانشاه با اشاره به اینکه در هفت شهرستان زلزله‌زده کرمانشاه ۲۸ هزار خانوار تحت حمایت این نهاد قرار دارند گفت: مسکن هفت هزار خانوار در این حادثه آسیب‌دیده است که از این تعداد چهار هزار خانه به‌طور کامل تخریب‌شده و سه هزار خانه نیز نیاز به بازسازی و مقاوم‌سازی دارد.

فتاح با تأکید بر اینکه همه خانوارهای تحت حمایت کمیته امداد برای اسکان موقت کانکس دریافت کرده‌اند افزود: تعداد زیادی از کانکس‌ها از سوی خیران اهداء شده و تعدادی هم توسط دولت و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا تأمین‌شده است.

وی با اشاره به اینکه قیمت تمام‌شده ساخت هر مترمربع خانه تا مرحله سفت‌کاری در روستا ۵۵۰ هزار تومان است گفت: طبق تصویب دولت برای هر خانه روستایی که به‌طور کامل تخریب‌شده است ۳۰ میلیون تومان وام و پنج میلیون تومان هم کمک بلاعوض پرداخت می‌شود.

رئیس کمیته امداد بابیان اینکه با ۳۵ میلیون تومان نمی‌توان خانه روستاییان را تکمیل کرد گفت: برای قابل سکونت شدن هر خانه پس از مرحله سفت کاری در روستا به ۱۲ میلیون تومان و در شهر به ۱۵ میلیون تومان نیاز است.

وی با اشاره به اینکه مسکن هزار خانوار مددجو که وام دولت را دریافت کرده‌اند در حال ساخت است گفت: هم‌اکنون برخی خانه‌ها به مرحله سفت‌کاری رسیده‌اند اما خانوار مددجو به دلیل غیرقابل‌سکونت بودن خانه همچنان در کانکس زندگی می‌کنند.

فتاح ادامه داد: البته دولت در این زمینه نهایت تلاش و همکاری را برای تأمین مسکن زلزله‌زدگان انجام داده است و پرداخت بیش از این رقم در توان دولت نیست بنابراین در این زمینه نیازمند کمک خیران هستیم و پیشنهاد می‌کنیم خیران از مرحله سفت‌کاری خانه را تحویل بگیرند و تکمیل کنند.

به گزارش سایت خبری کمیته امداد، وی با تأکید بر اینکه طرح مسکن جدید مددجویان زلزله‌زده کرمانشاهی به‌گونه‌ای است که در مقابل زلزله هشت ریشتری مقام خواهد بود افزود: خانه‌هایی که کمیته امداد با کمک بنیاد مسکن برای مددجویان روستاییان طراحی کرده است برای خانوارهای تا سه نفر، ۶۰ متر و برای خانوارهای بیشتر از چهار نفر ۸۵ متر است.

رئیس کمیته امداد با اشاره به اینکه خانه‌های آسیب‌دیده مددجویان در هزار و ۶۰۰ روستا پراکنده‌شده است گفت: البته پراکندگی مددجویان آسیب‌دیده در دو شهرستان سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی بیشتر است.

وی هزینه ساخت محل نگهداری احشام مددجویان زلزله‌زده را ۱۰ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: تجهیزات زندگی مددجویان پس از ساخت خانه توسط کمیته امداد و با کمک‌های جمع‌آوری‌شده تأمین خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.