شست خبری سردار امیر رحمت اللهی فرمانده یگان حفاظت از میراث فرهنگی ظهر روز دوشنبه هفتم اسفند ماه در سالن فجر سازمان میراث فرهنگی برگزار شد.

رحمت‌اللهی درباره تخریب سنگ قبرهای امامزاده عبدالله شهر ری گفت: یک موضوع وجود دارد اما دو دستگاه مختلف از آن تعابیر متفاوتی می کنند، یکی اینکه دوستان در اداره اوقاف اقدام به تخریب سنگ قبرها کردند در حالی که نص صریح قانون می گوید تشخیص ماهیت تاریخی و فرهنگی یک اثر با سازمان میراف فرهنگی است. این اصلا نیازی به تفسیر ندارد اینکه دستگاهی می خواهد تخریبی انجام دهد حتما باید با سازمان میراث فرهنگی هماهنگ شود. قانون گذار صراحتا اعلام کرده است که آثاری که در فهرست میراث ملی ثبت شده اند هیچ کسی چه اشخاص حقیقی و چه حقوقی نباید آن را تخریب کند.

وی افزود: در شیراز نیز آستان مقدس همکاری نمی کند، حتی از ورود ماموران انتظامی جلوگیری کرده است. موضوع تخریب بافت تاریخی شیراز و این اتفاق باید در شورای تامین استان حل و مطرح شود و کسانی که قانون را نقض کرده اند باید تحت تعقیب قرار گیرند.

رحمت اللهی افزود: اگر به تعداد آثار ثبتی موجود هم از ماموران آموزش دیده استفاده کنیم باز هم تخریب ها ادامه دارد، اگر اجازه دهیم افراد نقض قانون کنند این تخریب ها بیشتر می شود. واکنش سازمان میراث فرهنگی با جدیت به دستگاه ها اعلام و آن را پیگیری می کنیم. اگر افراد قانون شکن خود را با افکار عمومی مواجه ببینند در آینده شاهد این اقدامات خودسرانه نخواهیم بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.